Toekomstige banden worden slim – automobilisten willen banden die kunnen reageren op veranderende weersomstandigheden
Er wordt steeds meer slimme technologie in auto's verwerkt. Kunstmatige intelligentie kan sneller reageren dan mensen en het wordt ook in banden geïntroduceerd. Consumenten zijn vooral geïnteresseerd in banden die zich door gebruik te maken van sensortechnologie kunnen aanpassen aan verschillende weersomstandigheden. Volgens een onderzoek in opdracht van Nokian Tyres** hoopt 34% van de Europese chauffeurs dat de zwarte en ronde rubberen delen van hun auto’s in de toekomst ook automatisch zullen reageren op het weer.
Het internet der dingen vindt snel zijn weg naar de meeste consumentenproducten. In de praktijk betekent dit dat objecten uitgerust worden met sensoren die veranderingen in de omgeving kunnen meten, identificeren en erop kunnen reageren. Een bed met sensoren kan uw slaapkwaliteit bewaken en slimme kleding kan gebruikers zo nodig afkoelen of opwarmen.
Een slimme band kan ook zichzelf en zijn omgeving sneller en op meer manieren dan de bestuurder volgen.
- Sensoren in de band kunnen de profieldiepte en de slijtage meten en de bestuurder waarschuwen wanneer er nieuwe banden nodig zijn of hen vragen om de banden van voor naar achter te draaien om de slijtage te egaliseren en hun levensduur te optimaliseren, zegt Teemu Soini die bij Nokian Tyres verantwoordelijk is voor nieuwe technologieën.
Slimme oplossingen aan de horizon
In de eerste golf slimme technologie meten in banden geïnstalleerde sensoren verschillende variabelen en sturen die informatie door naar de bestuurder, hetzij rechtstreeks in de boordsystemen van de auto, hetzij naar het mobiele apparaat van de chauffeur. Een echte slimme band is er echter een die automatisch op de informatie van de sensor kan reageren - zonder enige tussenkomst van de bestuurder.
- Deze banden kunnen zich automatisch aanpassen aan weers- en wegomstandigheden door bijvoorbeeld het loopvlakpatroon te wijzigen. Bij nat weer kunnen de groeven die water opslaan, in volume toenemen en het risico op aquaplaning verminderen.
De bandenindustrie heeft al de eerste stappen gezet naar slimme banden en sensoren worden reeds algemeen gebruikt voor het meten van de bandenspanning. Echte slimme banden zijn echter nog niet beschikbaar.
- Op dit moment zijn er maar weinig slimme toepassingen van de volgende generatie voor personenautobanden, maar dit zal in de komende vijf jaar zeker veranderen, en premium-banden zullen meer oplossingen voor bestuurdersassistentie bieden. Banden die automatisch reageren, zijn nog steeds een ding van de toekomst, schat Soini.
Om dit werkelijkheid te laten worden, moeten we een aantal dingen oplossen, zoals hoe de sensoren duurzaam en veilig genoeg te maken tijdens de voortdurende stress waaraan ze worden blootgesteld, en hoe slimme technologie een natuurlijk onderdeel van het omvangrijke bandenproductieproces kan worden.
Veiligheid staat voorop in de ontwikkeling
Naast slimme banden willen consumenten veilige banden. Volgens de enquete van Nokian Tyres wil bijna één op de twee chauffeurs de banden veiliger maken dan ze nu zijn.
Banden zijn een essentiële veiligheidsfactor. Vier handpalm grote blokken zijn het enige contactpunt met het wegdek en hun belangrijkste taak is om u veilig te brengen waar u naartoe gaat, ongeacht het weer of de wegomstandigheden.
De hoogwaardige banden van vandaag zijn al extreem veilig. Toch is er altijd ruimte voor verbetering. Continue ontwikkeling en niet-aflatend testen zijn de sleutelwoorden.
- Dankzij de ontwikkelingen in de materiaaltechnologie voor banden kunnen wij banden maken die nog beter werken onder de meest uitdagende omstandigheden. In de praktijk kunnen we de grip in extreme situaties verbeteren zonder aan duurzaamheid in te boeten. Bij Nokian Tyres staat veiligheid altijd voorop bij het ontwikkelen van nieuwe banden en dat zal ook zo blijven, zegt Teemu Soini.
De bandenwensen van Europese chauffeurs voor de toekomst **
In de toekomst zou ik willen, dat mijn banden …
- veiliger zijn 44% (alle landen)
Duitsland 34%, Italië 51%, Frankrijk 30%, Tsjechië 50%, Polen 56%
- sensorttechnologie gebruiken om zich aan te passen aan verschillende omstandigheden 34% (alle landen)
Duitsland 30%, Italië 40%, Frankrijk 35%, Tsjechië 28%, Polen 35%
- het niet meer nodig maken om te wisselen tussen zomerbanden en winterbanden 33% (alle landen)
Duitsland 35%, Italië 30%, Frankrijk 40%, Tsjechië 28%, Polen 34%
- langzamer slijten dan nu 25% (alle landen)
Duitsland 27%, Italië 19%, Frankrijk 21%, Tsjechië 33%, Polen 25%
- licht rollen, brandstof besparen en daardoor het bereik van mijn elektrische auto vergroten 23% (alle landen)
Duitsland 28%, Italië 23%, Frankrijk 19%, Tsjechië 24%, Polen 21%
- niet meer lek kunnen gaan, maar zichzelf repareren 22% (alle landen)
Duitsland 19%, Italië 20%, Frankrijk 17%, Tsjechië 25%, Polen 31%
** Gegevens op basis van 4.100 respondenten in de enquete van Nokian Tyres die is uitgevoerd in december 2018 en januari 2019. De enquete is online uitgevoerd door de YouGov market research company.
Meer informatie:
Hoe kan de toekomst van mobiliteit, rijden en winterbanden eruit zien in 2036?
Foto’s:
Download hier infografieken en foto’s
Contacten:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]