's werelds eerste zelfrijdende robotbus die bij elk weer werkt op Nokian Hakkapeliitta
De Gacha is 's werelds eerste zelfrijdende robotbus die bij elk weer werkt. Wat de Gacha uniek maakt, is het vermogen om zelfs onder moeilijke omstandigheden betrouwbaar te werken - zowel in het donker als bij regen, sneeuw of sneeuwbrij. De Nokian Hakkapeliitta-winterbanden die onder de bus rollen, dragen er hun steentje aan bij om te zorgen voor de veiligheid en het comfort van de passagiers, zelfs onder extreme omstandigheden.
Tot nu toe hebben moeilijke weersomstandigheden ervoor gezorgd dat zelfrijdende auto's niet konden werken, omdat ze onder warme omstandigheden zijn ontwikkeld en getest. De Gacha maakt gebruik van een volledig nieuwe besturingstechnologie die is getest om te werken onder de arctische omstandigheden in Lapland. Dit geeft het een uniek concurrentievoordeel ten opzichte van andere zelfrijdende oplossingen. De stijlvolle Gacha is een revolutionair voertuig van de volgende generatie, ontwikkeld door Sensible 4 uit Finland en MUJI uit Japan.
- We wilden een zelfrijdende bus ontwikkelen die zelfs bij het allerslechtste weer betrouwbaar werkt. Moeilijke omstandigheden vragen ook veel van de interface tussen het voertuig en de weg. Dit maakte de Nokian Hakkapeliitta winterbanden tot een natuurlijke keuze voor ons en ze vullen ons systeem op een uitstekende manier aan, zegt Harri Santamala, CEO van Sensible 4.
Ontwikkeld voor extreme omstandigheden werden de Nokian Hakkapeliitta geboren uit tientallen jaren ervaring met veeleisende en wisselende omstandigheden. Ze zijn gebouwd om te rijden op plaatsen waar plotselinge weersveranderingen de norm zijn. De veiligheid van de winterbanden is gefinetuned in de sneeuw, het ijs en de sneeuwbrij van de White Hell, 's werelds grootste testcentrum voor winterbanden. Meer dan 200 dagen vorst per jaar bieden veeleisende, maar uitstekende omstandigheden voor het testen en ontwikkelen van 's werelds veiligste winterbanden.
Robotvoertuigen vereisen state-of-the-art banden
De band is het enige contactpunt van het voertuig met de weg, waardoor het een belangrijke veiligheidsfactor is - zelfs voor zelfrijdende auto's. Volgens een recente studie uitgevoerd door Nokian Tyres in Europa, vindt bijna 60% van de bestuurders dat winterbanden het belangrijkste veiligheidsaccessoire van een auto zijn. Wat voor soort banden hebben toekomstige voertuigen nodig?
- Er gaat in de nabije toekomst veel gebeuren in de auto-industrie. Verkeerstechnologie is netwerken en autonome robotvoertuigen worden een alledaags iets. De besturingssystemen van deze zelfrijdende voertuigen vereisen state-of-the-art banden en veelzijdige gegevens over hun werking om het rijden onder alle omstandigheden proactief en veilig te maken. Door nieuwe soorten services en slimme bandentechnologieën te ontwikkelen, kunnen we inspelen op de veranderende behoeften van toekomstig verkeer en toekomstige klanten, zegt Jukka Kasi, SVP, Products & Technologies voor Nokian Tyres.
De Gacha-bus, uitgerust met non-studded Nokian Hakkapeliitta R3-winterbanden, werd in maart 2019 bij het publiek geïntroduceerd. Het plan is om in dit voorjaar de bus in het passagiersverkeer in drie Finse steden te gaan gebruiken. Sensible 4 en MUJI streven ernaar om zelfrijdende minibussen voor openbaar gebruik te ontwikkelen en om al in 2021 transportdiensten aan consumenten aan te bieden.
Meer informatie:
Hoe kan de toekomst van mobiliteit, rijden en winterbanden eruit zien in 2036?
Contacten:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]