Onderzoek van Nokian Tyres: automobilisten beschouwen het gedrag van anderen als het grootste risico, de staat van uw banden doet er toe
Meer dan de helft van de Europese automobilisten is van mening dat bij het autorijden in de zomer het gedrag van andere automobilisten het belangrijkste risico is. Deze weinig vleiende uitkomst blijkt uit het jongste onderzoek van Nokian Tyres naar zomerbanden en toont aan dat de menselijke factor nog steeds een sleutelrol speelt bij het besturen van auto´s. Hetzelfde geldt voor de verantwoordelijkheid voor het gebruik van de juiste banden in de verschillende seizoenen.
De perceptie van het grootste risico op de weg in de zomer werd volgens het onderzoek van Nokian Tyres[1], veroorzaakt door het gedrag van andere bestuurders, te hoge snelheden en door het gebruik van de telefoon tijdens het rijden. Tsjechen, Polen en Italianen hebben het minste vertrouwen in andere bestuurders.
Het gevaar dat wordt veroorzaakt door te hoge snelheden werd vooral benadrukt door Polen en Tsjechen. Het gebruik van een telefoon of andere gadgets tijdens het rijden wordt door Italianen als de gevaarlijkste factor beschouwd. Het is interessant om op te merken dat de risico's die gepaard gaan met reizen met de auto de grootste zorg vormen voor respondenten ouder dan 51 jaar. Bij deze groep automobilisten letten de meeste mensen zowel op het gedrag van andere automobilisten als op de toestand van de wegen. Dit kan te wijten zijn aan het besef van oudere bestuurders dat ze meer tijd nodig hebben om te reageren en ook aan het feit dat hun auto's vaak ouder zijn.
De staat van uw banden doet er toe
Meer dan een derde van de automobilisten controleert twee keer per jaar de profieldiepte van hun autobanden, 24% doet dit elke twee tot drie maanden, terwijl 13% dit maar één keer per jaar doet. 10% van de respondenten kon zich echter niet herinneren wanneer ze de staat van hun banden voor het laatst hebben gecontroleerd, of dat ze dat ooit wel eens hebben gedaan. Tot de mensen die zich het meest zorgen maakten over de staat van hun banden, d.w.z. de respondenten die elke twee tot drie maanden de profieldiepte controleerden, behoorden voornamelijk Italianen, mensen die 30.000 tot 40.000 km of meer per jaar aflegden, mannen en bestuurders die meer dan 66 jaar oud waren.
"Ons onderzoek laat zien dat slechts een klein percentage van de mensen aandacht besteedt aan het slijten van de banden. Maar banden zijn het enige contactpunt van de auto met de weg en hun staat is cruciaal als het gaat om verkeersveiligheid. Bij versleten banden met een profieldiepte van 2 mm bijvoorbeeld kan de remweg vanaf de snelheid van 80 km / u op een nat wegdek tot 12 meter langer zijn in vergelijking met nieuwe banden (Autoblad Tekniikan Maailma 16/2016). Tegelijkertijd is het interessant om op te merken dat de respondenten in alle onderzochte landen de nadruk legden op veiligheidskenmerken zoals grip van banden op natte en droge wegen, bandenstabiliteit en veiligheid in extreme situaties - dit alles wordt beschouwd als de belangrijkste kenmerken van banden waaraan mensen veel aandacht besteden als ze nieuwe banden kopen," zegt Martin Dražík, Productmanager voor Nokian Tyres Europe.
Veiligheid eerst
Genietend van het mooie zomerweer worden gemakkelijk de gevaren van autorijden in de regen vergeten. Plotseline, zware regenval verhoogt het risico op aquaplaning, vooral wanneer grote hoeveelheden water zich ophopen op het wegdek en in de rijsporen. Daarom moet u bij het kiezen van zomerbanden letten op de modellen die zijn ontworpen voor veilig rijden op nat wegdek, zoals de Nokian Wetproof-band. Houd er ook rekening mee dat veilige zomerbanden een profieldiepte van meer dan 4 mm moeten hebben en dat hun levensduur niet langer mag zijn dan 6 jaar.
Meer inforamtie:
Op zomerwegen horen zomerbanden
Handige tips voor bandenonderhoud
Foto´s:
Download foto´s en infographic
Voor meer informatie:
Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]
Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
[email protected]
[1] De gegevens zijn gebaseerd op een online enquête van mei 2018 door Nokian Tyres en uitgevoerd door een onderzoeksbedrijf Taloustutkimus Oy. De enquête werd gehouden in vijf landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Tsjechië), met een steekproef van maximaal 1000 respondenten uit elk land.