Nokian Tyres plc (nv) maakt de groeistrategie voor de middellange termijn bekend om een netto-omzet van EUR 2 miljard te behalen - Geactualiseerde financiële en niet-financiële doelstellingen
De Raad van Bestuur van Nokian Tyres heeft de herziene strategie voor de middellange termijn van het bedrijf en de bijgestelde financiële en niet-financiële doelstellingen goedgekeurd. Nokian Tyres streeft naar een organische groei die de markt overtreft en naar vergroting van het marktaandeel in alle belangrijke markten.
De Raad van Bestuur keurde de volgende financiële doelstellingen voor de middellange termijn goed:
- Sneller groeien dan de markt: netto-omzet EUR 2 miljard
- Hoog rendement en hoge winstgevendheid: De segmenten bedrijfsresultaat en de segmenten rendement op geïnvesteerd vermogen (“roce”) op het niveau van 20%*
- Groei van gewoon dividend: dividend meer dan 50% van de nettowinst
“Onze grote investeringsfase is afgerond en we zijn goed gepositioneerd voor organische groei en sterke prestaties. Met onze huidige productiecapaciteit, een gewaardeerd merk en een team van wereldklasse zijn we nu klaar om een ambitieuze sprong voorwaarts te maken en een onderneming met een omzet van EUR 2 miljard te worden. We zullen de operationele en commerciële prestaties blijven verbeteren, wat samen met de groeiende markten ons bedrijf de komende jaren naar het volgende niveau zal stuwen”, zegt Jukka Moisio, President en CEO van Nokian Tyres.
De groei zal worden gestimuleerd door nieuwe producten en slimme Go-To-Market-strategieën
De wereldwijde bandenmarkt zal naar verwachting tot 2024 met ongeveer 5% per jaar groeien (bron: LMC Tyre & Rubber). Het doel van Nokian Tyres voor de middellange termijn is om de marktgroei te overtreffen en een netto-omzet van EUR 2 miljard te behalen. Macrotrends, zoals een toenemend aantal nieuwe automodellen, een stijgend marktaandeel van SUV- en CUV´s en het matigen van de klimaatverandering zijn drijvende krachten achter de vraag naar duurzaam geproduceerde, innovatieve banden.
De groeistrategie op middellange termijn bouwt voort op de concurrentiekracht van Nokian Tyres, die onder meer bestaat uit hoogwaardige producten en een premium merk, een effectieve toeleveringsketen, leiderschap op het gebied van duurzaamheid en een sterk Nokian Tyres-team. Het bedrijf heeft een recordaantal nieuwe producten gelanceerd in 2020-2021 en zal innovatie blijven versnellen om zijn concurrentievermogen en unieke positionering in het premium bandensegment verder te versterken. Dit groeiende productaanbod, samen met slimmere Go-To-Market-strategieën en het verbeteren van commerciële mogelijkheden, zal de groei van de omzet stimuleren. Het versterken van het merk Nokian Tyres in de regio's zal een essentieel element zijn voor een nauwere samenwerking met klanten. Verbetering van de winstgevendheid zal worden gerealiseerd door toenemende volumes en operationele efficiency.
Nieuwe niet-financiële doelstellingen leggen de lat hoger
Als koploper op het gebied van duurzaamheid heeft Nokian Tyres de lat nog hoger gelegd door nieuwe, ambitieuze niet-financiële doelstellingen te introduceren en deze te verankeren in de kernactiviteiten.
De niet-financiële doelstellingen zijn gericht op het realiseren van nieuwe milieu- en veiligheidsinnovaties in de producten, het verminderen van de CO₂-uitstoot in overeenstemming met de Science Based Targets, het verder verbeteren van de veiligheid op de werkplek en het toezien op de duurzaamheid van leveranciers.
Nokian Tyres zal bijvoorbeeld:
- het aandeel gerecyclede of hernieuwbare grondstoffen in banden verhogen tot 50% per 2030
- de CO₂-uitstoot van zowel grondstoffen als banden met 25% verminderen tussen 2018-2030
- de frequentie van bedrijfsongevallen met verzuim (LTIF) jaarlijks met 20% verminderen
- een duurzaamheidsaudit 100% van essentiële actieve leveranciers vragen per 2025
Alle niet-financiële doelstellingen zijn te vinden op https://www.nokiantyres.com/company/sustainability/environment/our-targets-and-achievements/.
Nokian Tyres was het eerste bedrijf in de bandenindustrie dat officiële goedkeuring kreeg voor zijn klimaatdoelstellingen van het Science Based Targets-initiatief (SBT) en is al vier opeenvolgende jaren opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index, waarmee het tot een van de duurzaamste beursgenoteerde bedrijven in de wereld behoort.
Samen met de herziene groeistrategie heeft Nokian Tyres zijn maatschappelijk doel vastgesteld, namelijk de wereld in staat te stellen slimmer te rijden. Het bedrijf beschermt al tientallen jaren de levens van mensen en verplicht zich om deze inspanning voort te zetten door rijden nog veiliger, slimmer en duurzamer te willen maken.
* De Totaalcijfers van de segmenten zijn exclusief kosten die verband houden met de opstart van de fabriek in de VS, bijzondere waardeverminderingen op goodwill, herstructureringen en bepaalde andere items, die niet indicatief zijn voor de onderliggende bedrijfsprestaties van Nokian Tyres.
Meer informatie:
Päivi Antola, Senior Vice President, Corporate Communications and Investor Relations, tel: +358 10 401 7327
Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]