Nokian Tyres maakte een wereldrecord mogelijk: autoduwen is spelen met vaardigheden, geen brute kracht
In Finland is een nieuw Guinness wereldrecord gevestigd voor de snelste tijd om een auto over de afstand van één mijl (circa 1,6 km) voort te duwen. Het record werd gevestigd door Jussi Kallioniemi, die zegt dat dit geen test van brute kracht is, maar eerder een enorme puzzel. Een belangrijk onderdeel van de prestatie waren de licht rollende Nokian Hakkapeliitta R3 SUV winterbanden en hun extreem lage rolweerstand.
13 minuten en 26 seconden. Zo lang deed Jussi Kallioniemi, afkomstig uit Nokia, erover om een personenauto van 2.100 kilogram over één mijl (of precies 1.609,34 meter) voort te duwen om het wereldrecord te claimen. Dit resultaat verbetert het record met bijna twee minuten ten opzichte van het vorige record. Guinness heeft het wereldrecord officieel bevestigd als "Snelste tijd om een auto één mijl voort te duwen".
Het record werd op zaterdag 24 oktober 2020 gevestigd op de testbaan van Nokian Tyres in Nokia. Voor de prestatie gebruikte Kallioniemi zijn eigen auto, een Saab uit 2006 met als koosnaam "Röhkö". Matti Morri, technisch manager klantenservice van Nokian Tyres, zat achter het stuur.
– Mensen vertellen me vaak dat ik er niet uitzie als een sterke man - en dat ben ik ook niet. Dit was een prestatie die vergelijkbaar is met het lopen van een middellange afstand, geen krachtmeting. Er zijn twee manieren om de kracht te bereiken die je nodig hebt: ofwel je eigen kracht vergroten of de weerstand verminderen, zegt Kallioniemi.
Bij het duwen van een auto is het belangrijk om de rolweerstand te overwinnen, dus hoe lager de rolweerstand van de banden, hoe lichter de auto zal rollen. Rolweerstand verwijst naar de energie die wordt verbruikt als gevolg van de vervorming van de band tijdens het contact met de weg. Dit is ook belangrijk voor gewone bestuurders. Een band met een lage rolweerstand is een groene en economische keuze.
– Zelfs oudere auto's kunnen licht rollen als ze zijn uitgerust met veilige en comfortabele premium winterbanden zonder spijkers (non-studded), zoals de Nokian Hakkapeliitta R3 SUV. Mits de bandenspanning in orde is, kan het gebruik van banden met een lage rolweerstand leiden tot een besparing van 0,5 liter brandstof per 100 km of de actieradius van een elektrische auto aanzienlijk vergroten, zelfs in de winter. Tegelijkertijd spaart u het milieu door de lagere CO2-uitstoot, zegt Morri.
Welbevinden en probleemoplossend
Het idee om een auto te duwen is per ongeluk ontstaan. Jussi Kallioniemi had last van rugklachten en begon met revalidatietherapie door op de sportschool tegen een zware doos te duwen. Op een gegeven moment begon hij na te denken over wat hij nog meer kon doen en door zijn zoektocht vond hij het idee om een auto voort te duwen op de Guinness-website.
Kallioniemi zegt dat het hem niet veel uitmaakt of hij als eerste of als laatste eindigt in een race. In plaats daarvan is hij geïnteresseerd in het oplossen van problemen en het beheersen van het grote geheel. Het project heeft zelfs geresulteerd in een uitvinding waarvoor patent is aangevraagd. Samen met zijn vriend creëerde Kallioniemi een afstandsbediening waarmee hij tijdens trainingen zelf aan het stuur kon draaien, zonder hulp van een bestuurder.
- Als dit gewoon over brute kracht was gegaan, zou ik niet de energie hebben gehad om door te gaan met het project. Mijn motivatie ligt in het vinden van oplossingen voor nieuwe problemen. Als je jezelf tot het uiterste inspant, is het van belang wanneer je het een of twee procent lichter kunt maken, zegt Kallioniemi.
– We hebben heel systematisch en volhardend gewerkt. We gingen van de grote zaken naar de kleine details. Een gewone man van middelbare leeftijd kan een wereldrecorduitdaging aangaan als hij met alles rekening houdt en probeert de auto zo licht mogelijk te laten rollen.
Samengebracht door de wil om te ontwikkelen
Kallioniemi heeft getraind op de testbaan van Nokian Tyres in Nokia, Finland, waar ook de premium bandenfabrikant zijn hoofdkantoor heeft. Hij en de wereldwijde bandenfabrikant vonden elkaar door hun soortgelijke instelling.
– Onze passie voor de ontwikkeling van banden is vergelijkbaar met die van Jussi voor training. We testen onze producten tot het uiterste onder alle omstandigheden. Ook het menselijk welbevinden is voor ons erg belangrijk. Lichaam en geest moeten in balans zijn om onze Scandinavische knowhow en creativiteit te verfijnen tot 's werelds veiligste, milieuvriendelijkste banden. Dit geeft ons allemaal gemoedsrust, zegt Matti Morri van Nokian Tyres.
Veelzijdige gegevens over de recordprestatie
Voor het vestigen van de recordprestatie zijn veel soorten gegevens gebruikt en verzameld, aangezien bij het project ook Myontec Oy betrokken was, dat gespecialiseerd is in slimme kleding en spiermonitoring, en het sportelektronicabedrijf Polar Electro Oy.
– Jussi heeft tijdens zijn training een Polar-monitor gebruikt en hij heeft contact met ons opgenomen om de recordpoging te meten. Het was gemakkelijk voor ons om te besluiten mee te doen, want we zagen dat de recordpoging goed was onderbouwd dankzij een goede, veelzijdige training. In de loop der jaren zijn de producten van Polar gebruikt in de ruimtevaart en in Formule 1-raceauto's, dus het meten van een recordpoging klonk als een grote uitdaging. Tijdens de recordpoging volgde Jussi nauwkeurig zijn plan en liep niet te hard van stapel. De gegevens van de multi-sensoreenheid die de prestaties van Jussi mat, werden in realtime naar de backend-service gestuurd met behulp van de nieuwste IoT-radiotechnologie, zegt Smart Coaching Manager Ville Uronen van Polar.
De maximale hartslag tijdens de uitvoering was erg laag, slechts 164 slagen per minuut, hoewel de snelheid over de eerste 100 meter tijdelijk toenam en 10,4 km/u bereikte. De spieractiviteit was ongeveer 41% van de gemeten maximale waarde. Halverwege de poging gebruikte Jussi 35% van zijn spierkracht.
- Het activiteitsniveau was hoger aan de linkerkant, aan de voor- en achterkant van de bovenbeenspieren en de bilspieren, wat duidt op spierbalans, maar waarschijnlijk ook lag aan het feit dat de baan cirkelvormig was. De spierbelasting blijft matig, wat een constante prestatie mogelijk maakt en zware spiervermoeidheid voorkomt. De training van Jussi is zeer succesvol geweest. Zijn krachtcontrole tijdens de recordprestatie was bewonderenswaardig, aangezien hij de auto voortduwde terwijl hij slechts 35-40% van zijn maximum gebruikte, zegt expert Heidi Jarske van Myontec.
– Succes geeft mij een oppepper van energie en plezier. Ik heb het gevoel dat het laatste stukje van de puzzel op zijn plaats is gevallen, zegt Kallioniemi.
Feit: Jussi Kallioniemi
- 47 jaar, leeft in Nokia met zijn gezin
- Houder van het wereldrecord "Snelste tijd om een auto één mijl voort te duwen"
- Hij heeft eerder het record gevestigd voor "Snelste marathon met een bepakking van 27,2 kg": 4 uur, 34 minuten en 24 seconden
- Vergrootte met name in 2019 zijn spierkracht en uithoudingsvermogen
- Ongeveer 600 km training in autoduwen in 2020
- Hij heeft een afstandsbediening uitgevonden voor de training, waarop hij patent heeft aangevraagd
Feit: Recordvestigend voertuig “Röhkö”
- Saab 97-X 5.3i Arc
- Motor: 5.3 l V8, 304 hp
- Gewicht 2.170 kg
- Meer dan 211.000 km (131.000 mijl) op de kilometerteller
- Rijdt op biogas
- Laat een lekker gekreun horen bij het starten (“röhkäisy” in het Fins)
Feit: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV winterband
- Noord-Europese winterband zonder spijkers (non-studded), winnaar van verscheidene tests
- Perfecte combinatie van veiligheid en rijcomfort voor elk winterweer
- Cryo Crystal 3 gripdeeltjes in de rubbersamenstelling grijpen het rijoppervlak
- Sneeuwklauwen tussen de profielblokken vergroten de grip nog verder
- Biedt brandstofbesparing en vergroot het EV-bereik
- De eerste keus voor groener autorijden
- Bandenmaat gebruikt voor het record: 255/55 R18
Lees meer:
Nieuw wereldrecord voor de snelste tijd om een auto een mijl voort te duwen
Foto´s en video´s
Verdere informatie:
Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
[email protected]
Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]