Nokian Tyres: Het groeiende EV-autosegment verdient premium banden om aan de hoge eisen te voldoen
Scandinavische bandenfabrikant Nokia Tyres heeft hard gewerkt om premium banden voor elektrische voertuigen te ontwikkelen zodat ze aan de specifieke vraag van het segment kan voldoen. Elektrische voertuigen hebben doorgaans een hoger uitgangsvermogen en door de zware batterij wegen deze voertuigen vaak meer dan de doorsnee auto’s met interne verbrandingsmotor (ICE’s). Bij een zwaardere auto duurt het langer voordat deze stopt, waardoor er een grotere nadruk op veiligheid komt te liggen.
Het afgelopen decennium hebben elektrische voertuigen en hybride wagens een overgang gemaakt van een ietwat marginaal deel van de internationale auto-industrie naar een van de snelst groeiende segmenten. Volgens het International Energy Agency (IEA)*, is het wereldwijde aandeel van elektrische voertuigen eind 2020 gestegen naar 2% van de automarkt. Dat klinkt weinig, maar tien jaar geleden was het wereldwijde aandeel praktisch nul. Slechts enkele markten zoals Europa, de VS en Japan lieten toen een enigszins merkbaar aandeel zien. Nationale variaties in de Europese verkoop van elektrische voertuigen hangen nauw samen met de levensstandaard van een land. Volgens de nieuwe statistieken van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), is het marktaandeel van elektrische voertuigen meer dan verdubbeld – van 3,5% in het tweede kwartaal van 2020 naar 7,5% dit jaar– en dat terwijl plug-in hybrides nu zo’n 8,4% van alle nieuwe verkochte auto’s beslaat.
Deze factoren laten de steeds grotere marktpenetratie van elektrische en hybride voertuigen zien. Naarmate de technologie zich ontwikkelt en EV’s steeds meer aan de orde van de dag zijn, verandert ook het onderhoud van de auto’s. Voor ICE’s zijn het verversen van de olie en het onderhoud van de remmen de belangrijkste punten van onderhoud. In het geval van EV’s zijn de twee belangrijkste factoren echter de banden en de ramen.
Premium EV banden, getest in de praktijk
Nokian Tyres zet verscheidene elektrische voertuigen in tijdens haar bandentests, waardoor het bedrijf blijvend uitgebreid ervaring opdoet met het gebruik van haar banden in verschillende modellen auto’s.
Sportvoertuigen zijn lang en zwaar, terwijl elektrische voertuigen zwaarder dan normaal zijn vanwege het gewicht van de batterijen. Grote, zware voertuigen vragen meer van de banden en daar is tijdens de productontwikkeling rekening mee gehouden.
Zelfs ondanks dat een elektrische of hybride auto even groot is als een traditionele auto met interne verbrandingsmotor, is er vaak een grotere maat band nodig. De banden worden stevig op de proef gesteld omdat het gewicht van de batterijen ze onder hogere druk zetten tijdens het maken van bochten en versnellen en omdat de torsie van de elektrische motor sneller overgebracht wordt op de wielen dan bij een ICE. Er bestaat een algemene misvatting dat de banden van elektrische voertuigen sneller slijten. De praktijktests van Nokian Tyres wijzen echter uit dat u zich nergens zorgen om hoeft te maken. Hoewel elektrische voertuigen meer dan genoeg kracht en torsie hebben, zijn ze niet specifiek veeleisend ten opzichte van de banden – er is zelfs sprake van het tegenovergestelde.
“De banden van een moderne elektrische auto slijten langzamer dan bij een auto met traditionele interne verbrandingsmotor. Dit komt door de goede tractiecontrole. De Driver Assist-systemen verminderen slippen door gebruik te maken van de snelle capaciteitsaanpassing van de elektrische motor. Dit systeem is veel sneller dan bij traditionele ICE-voertuigen, wat gebaseerd is op remmen en het beperken van de RPM van de motor. De rijstijl blijft de belangrijkste factor voor de slijtage van banden, waardoor de levensduur van de banden voornamelijk afhankelijk is van de bestuurder,” aldus Martin Dražík, Productmanager Europa van Nokian Tyres.
Waar u op moet letten bij het kiezen van banden voor een EV
Als u banden kiest voor een hybride of elektrisch voertuig, zijn de drie belangrijkste criteria de veiligheid, lage rolweerstand en weinig geluid. Een lagere rolweerstand verlengt het bereik van het voertuig. Elektrische voertuigen zijn stil en daarom is weinig geluid ten gunste van het rijcomfort.
Buiten dat elektrische auto’s zwaarder zijn en meer torsie hebben, zijn ze ook stiller. Daarom is het niet verrassend dat bestuurders van EV’s graag banden willen die geluidsarm zijn, want daarmee wordt het rijcomfort verbeterd. Het etiket op EU banden bevat belangrijke informatie over het geluidsniveau en de rolweerstand van de band, waardoor het eenvoudig vergeleken kan worden met andere banden.
Een lagere rolweerstand leidt tot een groter bereik van het voertuig. Hoe groter het bereik, hoe minder elektrische energie nodig is en dat leidt weer tot milieuvriendelijker vervoer. De milieuvoordelen zijn het belangrijkste effect dat de wereld wil bereiken met het grotere gebruik van elektrische voertuigen.
De producten van Nokian Tyres zijn voorzien van een Driving Safety Indicator (DSI (bestuurdersveiligheidsindicatie)) die u kunt gebruiken om snel het overige profiel te controleren. De DSI-cijfers geven de overige profieldiepte aan. De cijfers verschijnen één voor één naarmate de band slijt. Als u een ander cijfer op de voorste en achterste as ziet, dient u de banden te draaien.
De drie belangrijkste criteria voor EV-banden
- Veiligheid: het belangrijkste is het overwegen van uw rij-omgeving en het dienovereenkomstig daaraan aanpassen van de banden.
- Lage rolweerstand: hoe lager de rolweerstand, hoe beter het bereik.
- Geluidsarm: het kiezen van stille banden voor uw stille elektrische voertuig zal het rijcomfort ten goede komen.
* International Energy Agency (IEA; Nederlands: Internationaal Energieagentschap) is een in Parijs gevestigde, autonome, intergouvernementele organisatie die in 1974 is gevestigd binnen de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).
Meer informatie:
Banden van Nokian Tyres voor elektrische voertuigen
De banden van de toekomst zijn slim – bestuurders willen banden die op het weer reageren
Afbeeldingen:
Voor meer informatie:
Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]
Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603578 866,
[email protected]