Nokian Tyres en Vianor op wereldrecordsnelheid
Het nieuwe wereldrecord voor de snelste auto op twee wielen is 186,269 km/h !
De geharde, professionele stuntrijder Vesa Kivimäki uit Härmä heeft zijn auto op twee wielen tot nieuwe wereldrecordsnelheden gebracht. Het record is gevestigd in samenwerking met de afdeling productontwikkeling van Nokian Tyres en de professionele pit crew van Vianor. De banden onder de BMW 330 met een vermogen van 400 pk waren versterkt met de Nokian Tyres Aramid Sidewall technologie. Het nieuwe wereldrecord is op 31 augustus 2016 gemeten op Seinäjoki Airport.
De belangrijkste rol werd gespeeld door de banden
Kivimäki heeft eerder pogingen gedaan om het record te breken voor de snelste auto op twee wielen, maar zonder succes. Op een bepaald moment heeft hij zich gerealiseerd, dat de sleutel voor het breken van het wereldrecord het hebben van uitzonderlijk duurzame banden is. De samenwerking met Nokian Tyres en Vianor maakte het mogelijk om het record te breken.
„Toen ik merkte, dat de professionals van Nokian Tyres de Aramid Sidewall technologie hebben ontwikkeld die de duurzaamheid van de banden verbetert, wilde ik proberen om het record in samenwerking met hun team te breken. Ik wist ook, dat de firma sinds 2013 het wereldrecord voor de snelste auto op ijs had. Dat is de reden waarom ik eind 2015 contact heb gezocht met Nokian Tyres en Vianor om een samenwerking aan te gaan,“ zegt Vesa Kivimäki, de houder van een nieuw wereldrecord.
De rol van de banden wordt erg belangrijk bij extreme snelheden. Dit is met name het geval wanneer twee banden het enige contact met de weg zijn. Om het wereldrecord te breken, had de auto de duurzaamst mogelijk banden nodig. De experts van Nokian Tyres hebben het probleem opgelost door een speciale structuur te gebruiken, gecombineerd met de Aramid Sidewall technologie. Het geheim achter de Aramid Sidewall technologie is de extreem sterke aramidevezel die ook wordt gebruikt in de luchtvaartindustrie en de militaire industrie. De banden bieden veiligheid en bescherming in verrassende situaties, aangezien de structuur van hun zijwanden uitzonderlijk bestendig is tegen slijtage en sneden en in het algemeen tegen alle defecten. De technologie wordt bijvoorbeeld gebruikt in de nieuwste Nokian SUV-banden genaamd Nokian WR SUV 3.
„Bij het rijden op twee wielen kun je makkelijk onmiddellijk 150 km/h bereiken op elke band van goede kwaliteit. Het verhogen en vasthouden van de snelheid daarboven vereist echter veel meer van de auto en de banden. De slijtage van de zijwanden van de banden ligt op een volledig ander niveau bij snelheden van 180-190 km/h, hetgeen de wereldrecordsnelheden zijn. Daarom heb ik de banden getest bij 120 km/h en 170 km/h door verschillende opeen volgende tests te doen, “ legt Kivimäki uit.
Een getunede auto, een functionele pitstop
Het wereldrecord voor de snelste auto op twee wielen is in overeenstemming met de door Guinness World Records gedefinieerde regels gevestigd. De auto dient in massa te worden geproduceerd; het mag niet een prototype zijn dat speciaal voor de recordpoging is geproduceerd. Binnen één uur moet de auto in beide richtingen door snelheidsmetingspoorten heen rijden die 100 meter van elkaar vandaan staan en het wereldrecord is het gemiddelde van deze twee metingen.
De auto die Kivimäki heeft gebruikt voor zijn record, is een BMW 330 die aangepast is om op twee wielen te kunnen rijden en veiligheid te garanderen. Het differentieel van de auto is vastgelast en de schokdempers, de veren en de veerverhoudingen zijn aangepast voor het rijden op twee wielen. Het vermogen van de auto is opgevoerd tot 400 pk en het interieur is verwijderd om het brandgevaar zo klein mogelijk te maken. Er zijn een kuipstoel gemonteerd voor de bestuurder en speciale veiligheidsriemen en voor zijn bescherming is er een rolkooi gemonteerd. Er is dieselbrandstof gebruikt voor de brandveiligheid – in het geval van een ongeluk vliegt diesel minder snel in brand dan benzine.
Het record is gereden op een 2 km lange en 50 m brede startbaan van een vliegveld. De gemiddelde snelheden bedroegen 190,074 km/h voor de eerste rit en 182,463 km/h voor de tweede rit. De nieuwe wereldrecordsnelheid van 186,269 km/h is het gemiddelde van deze twee resultaten. Het record heeft Kivimäki echter hongerig gehouden. „Het is mijn visie om de grens van 200 km/h op twee wielen te breken,“ zegt Vesa Kivimäki, de houder van een nieuw wereldrecord.
Het vorige wereldrecord dateerde van 1997, toen de Zweed Göran Eliason op twee wielen een snelheid bereikte van 181,25 km/h.
Unieke technologie en de echte duurzaamheid van Nokian banden
„De passie en creatieve gekte die vereist zijn voor deze wereldrecordpoging, zijn ook illustratief voor de afdeling productontwikkeling van Nokian Tyres. We moeten nieuwe dingen proberen en onze limieten testen. Uitvinden hoe de bandenstructuren presteren op hun uiterste grenzen, maakt het voor ons mogelijk om veiligere en duurzamere banden te ontwikkelen. Dit dient ook normale autorijders, “ zegt Matti Morri, Technical Customer Service Manager van Nokian Tyres.
Stunt driver Kivimäki - Van boerderijstunts naar professioneel rijden
Kivimäki reed al op zijn 6e en op zijn 12e slaagde hij erin om de auto van zijn vader te laten kantelen om te proberen om op twee wielen te rijden. Kivimäki begon met boerderijraces met zijn vrienden toen hij 14–15 jaar oud was. Al op dat moment was hij een stuntrijder – hij kon bijvoorbeeld op twee wielen rijden. De andere jongens konden hun auto’s voor de boerderijraces lange tijd gebruiken, maar Kivimäki reed ze vaak direct stuk. Het is niet verrassend. Toen hij jong was, werd hij geïnspireerd door de legendarische serie Knight Rider en zijn trucs. Toen hij eenmaal zijn rijbewijs had, is hij begonnen met rallyraces voor het Finse kampioenschap. Dit ging zo een jaar of vijf door, voordat hij besloot om zich te concentreren op stunt rijden. Bij het aanbreken van het nieuwe millennium reed de 23 jaar oude virtuoos al met bussen op twee wielen, dus hij is een klein bedrijf begonnen en professioneel gaan stunt rijden. Het Crazy Drivers team is opgericht in 2001 en dit jaar viert het zijn 15e verjaardag.
Over Nokian Tyres
Nokian Tyres is ‘s werelds meest noordelijk gelegen bandenproducent. Het bedrijf promoot en faciliteert veilig rijden onder veeleisende omstandigheden. Het levert innovatieve banden voor personenauto’s, vrachtauto’s en zware machines, voornamelijk in gebieden waar extreme omstandigheden zoals sneeuw, bossen en afwisselende seizoenen zware eisen stellen aan de prestaties van de banden.
Over Vianor
Vianor is een wereldwijde banden- en autoserviceketen met een eigen netwerk van verkooppunten. Vianor, dat het eigendom is van Nokian Tyres, biedt gemakkelijk, snel en betrouwbaar banden en autoservice voor alle soorten klanten, producten en garages. Vianor is de grootste keten van bandenwinkels in de Noordse landen en omvat meer dan 1470 winkels in 26 landen. De naam Vianor komt van de Latijnse woorden Via Nor die "Noordelijke weg" betekenen.
Meer informatie: www.nokiantyres.com/fastestwheelie
Foto’s: www.nokiantyres.com/fastestwheeliephotos
Video-opname: www.nokiantyres.com/fastestwheelie
Nokian Tyres Aramide zijwand:
https://www.nokiantyres.nl/innovatie/nokian-aramid-sidewall-technologie/
Contact
Neem voor meer informatie alstublieft contact op met:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Michalová, Public Relations Nokian Tyres CE, 00420 603 578 855, [email protected]