wo januari 16 09:00 2019 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Meesters van de uitersten in Groenland - Over de gletsjer op Nokian Hakkapeliitta

Zeven mannen, drie voertuigen en 5000 kilometer ijs. Afgelopen voorjaar reed een IJslands-Amerikaanse expeditie van de zuidkust van Groenland in 20 dagen naar de meest noordelijke plek van het land en terug. Een van de speciale voertuigen van het team, gebouwd door Arctic Trucks, was uitgerust met Nokian Hakkapeliitta 44-banden, die op maat zijn gemaakt voor echte winters. Dit wilde avontuur in het compromisloze Noordpoolklimaat was een zware test voor zowel de deelnemers als de uitrusting.

Bekijk hier een video van de meesters van de uitersten in Groenland

De Nokian Hakkapeliitta 44-banden stonden voor een zware test. Het avontuur met de naam Expeditions7 begon vanuit Isortoq in het uiterste zuiden van Groenland en ging noordwaarts naar Wulff Land in het uiterste noorden. De reis vond grotendeels plaats boven op de continentale gletsjer, die enkele duizenden kilometers lang en op sommige punten meer dan drie kilometer dik is.

Meesters van de uitersten in Groenland - Over de gletsjer op Nokian Hakkapeliitta

Tijdens de reis registreerden de leden van de expeditie weersinformatie en verzamelden ze sneeuw- en ijsmonsters die ze later voor onderzoeksdoeleinden aan universiteiten hebben overhandigd. De expeditie duurde bijna drie weken voordat de groep aankwam in het dorp Sisimiut aan de westkust van Groenland. De totale afgelegde afstand was 5.169 km.

Door blijven gaan ondanks de uitdagingen

De zware omstandigheden op Groenland eisten het uiterste van de kracht van de chauffeurs en de voertuigen. Er is tijdens het voorbereidingsproces zelfs een van de voertuigen gedeeltelijk in een met ijs bedekte rivier gevallen.

- Het moeilijkste was om op weg te gaan en een veilige route te vinden vanaf het zee-ijs naar de dikke, continentale ijskap, zei Emil Grimsson, een van de oprichters van Arctic Trucks, die ook deelnam aan de expeditie.

- We reden op het dunne rivierijs toen een van onze voertuigen door het ijs zakte. Gelukkig is dit het ergste, wat er is gebeurd en konden we onze reis maar een paar dagen later dan gepland starten.

De expeditie werd onderweg geconfronteerd met een aantal andere uitdagingen. Afwisselende winterweeromstandigheden en dichte sneeuwstormen met nul zicht maakten de voortgang soms traag. In het langzaamste deel van de reis haalden de voertuigen slechts 10 kilometer per uur. De laagste, geregistreerde temperaturen waren -40 °C.

Tijdens de expeditie toonde Groenland echter ook zijn schoonheid.

- Het zien van de grootte van de gletsjer in zijn geheel was adembenemend, zei Grimsson. – De aankomst in Wulff Land na dagen rijden op ijs was ook memorabel. De plaats was indrukwekkend ... bijna surrealistisch. Ik weet niet zeker of iemand ooit zo noordelijk auto heeft gereden.

De grenzen van de apparatuur verleggen

Het onvruchtbare, mooie en ongerepte landschap van Groenland is geen gemakkelijke route, zelfs niet voor de meest ervaren winterchauffeurs. Daarom vertrouwde de expeditie op state-of-the-art apparatuur om gletsjers, rotsachtig terrein en zachte sneeuwbanken te overleven.

Het team koos drie op maat gemaakte voertuigen van het in IJsland gevestigde Arctic Trucks - dezelfde types voertuigen die worden gebruikt voor expedities op Antarctica. De nieuwste auto's waren uitgerust met krachtige Nokian Hakkapeliitta 44-banden van 's werelds meest noordelijke bandenfabrikant Nokian Tyres. De band heeft een loopvlakmengsel, dat is aangepast om zowel grip als duurzaamheid te bieden in zeer koude omstandigheden.

- Ik wilde Nokian Hakkapeliitta gebruiken op basis van mijn eerdere ervaringen met hen. Deze banden kunnen extreme omstandigheden aan en werken ongelooflijk goed, zelfs bij zo lage temperaturen als -40 graden, zei Grimsson.

Een Nokian Hakkapeliitta 44-band weegt 70 kilogram en heeft een diameter van meer dan één meter. De robuuste band kwam vorig jaar tot leven als resultaat van een lange samenwerking tussen Nokian Tyres en Arctic Trucks.

- Op zachte sneeuw heb je grote banden nodig met voldoende ruimte voor lucht, zei Grimsson. - U kunt de lengte van het contactoppervlak van de band aanpassen door de bandenspanning te regelen. Een brede band heeft betere dragende eigenschappen en zinkt niet zo diep in de sneeuw als een smalle band.

Hebben we genoeg brandstof?

Een van de belangrijkste stappen in het pre-planningproces was om het brandstofverbruik nauwkeurig te berekenen. Er zijn geen benzinestations op de gletsjer.

- Gelukkig verbruikten we uiteindelijk minder brandstof dan we hadden geschat, zei Grimsson. - De Nokian Hakkapeliitta hebben een goed brandstofverbruik. Het team vervoerde meer dan de helft van de brandstof op sleeën die achter de voertuigen werden getrokken.

- Dit is de eerste keer ooit, dat we brandstof in tanks op sleeën achter de auto’s aan hebben getrokken, herinnert Grimsson zich. - We hadden er een hele kluif aan om de tanks op de sleeën vast te zetten en te voorkomen dat de sleeën uit elkaar zouden vallen op het zwaar belaste terrein.

Een unieke ervaring

Het drie weken lang durende avontuur smeedde de zeven expeditieleden tot een hecht team, waarin iedereen zijn steentje bijdroeg, van koken tot autoreparaties tot fotograferen.

Dus, hoe was de reis?

- Echt een once-in-a-lifetime ervaring, zei Grimsson. - Trips als deze nemen je mee naar een andere realiteit. Je kunt je alleen concentreren op het hier en nu, genieten van het moment en al het andere vergeten.

De leden van het expeditieteam waren: Greg Miller (leider), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg, en Kurt Williams uit de Verenigde Staten, en Emil Grimsson (co-leider) en Torfi Johannsson uit IJsland.

Foto's en video's: www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta44_photos

Contacten:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]