Kijk uit voor aquaplaning – Hoe rijdt u veilig bij zware regen
Er komt weer zware regen aan; herfst betekent donkere avonden en af en toe veel regen. Plotselinge buien en plassen op de wegen kunnen gevaarlijke situaties veroorzaken voor chauffeurs als de auto oncontroleerbaar wordt door aquaplaning. Het risico van aquaplaning is het grootst in rijsporen en bochten, waar er wel enkele centimeters water tussen de band en het wegoppervlak kan zijn. U kunt echter veilig in regenachtig weer rijden zolang u een paar basisfeiten in het oog houdt.
Wanneer het regent, zijn er twee dingen van het grootste belang: de rijsnelheid en de conditie van de banden. Wanneer er water over de weg stroomt en uw banden versleten zijn, dient u in de eerste plaats uw snelheid te verlagen.
“Een stortbui en slechte banden vormen een slechte combinatie. Aan de andere kant geldt, dat als u te snel rijdt, uw auto ook last van aquaplaning heeft als u goede banden hebt. Bij hevige regen dient u uw snelheid met wel 15–20 km/h te verlagen om het voor de loopvlakpatronen mogelijk te maken om al het water weg te pompen tussen de band en de weg,” legt Matti Morri uit, Technical Customer Service Manager van Nokian Tyres.
Zelfs met goede banden is het gevaar van aquaplaning reëel; versleten banden maken aquaplaning bijna onvermijdelijk. In een test door het Finse bandentijdschrift Tekniikan Maailma kreeg een zomerband van goede kwaliteit in goede omstandigheden op een rechte weg last van aquaplaning toen er 6 mm water op het asfalt lag en de auto met een snelheid van 80 km/h reed. Een versleten zomerband kreeg al bij 70 km/h last van aquaplaning en een non-studded winterband presteerde nog slechter.
Grote uitdagingen voor banden in de herfst
Mensen rijden hun zomerbanden vaak in de herfst op en kopen nieuwe banden in de lente – hoewel de voordelen van goede banden juist het grootst zijn in de herfst.
“Hoe nieuwer de band, hoe beter hij onder alle omstandigheden werkt. En omgekeerd: hoe versletener de band en hoe kleiner de loopvlakdiepte, des te groter is de kans op aquaplaning. Dat komt omdat het groevenvolume te klein is om het water op te slaan tussen de band en de weg,” zegt Morri.
Het loopvlak van een nieuwe zomerband is ongeveer 8 mm. De wet staat rijden op banden toe met een loopvlakdiepte van 1,6 mm, maar in werkelijkheid zijn dergelijke banden niet veilig meer. Banden dienen te worden vervangen, wanneer hun loopvlakdiepte bijna 4 mm is. Wanneer er minder loopvlak is, verslechteren de aquaplaningeigenschappen dramatisch. De bandendruk heeft ook een grote impact op het gedrag van de auto bij regenachtig weer. Het loont om de druk regelmatig te controleren, aangezien een veel te lage druk het risico op aquaplaning vergroot en de rijeigenschappen van de band aantast.
Anticipatie is het sleutelwoord
Aquaplaning ontstaat wanneer er zich een laag water vormt tussen de band en de weg. Dit voelt aan alsof u over water glijdt. De auto reageert niet meer op het stuurwiel en de aandrijving is weg. Een stuurloze auto kan onverwachte problemen veroorzaken.
Chauffeurs dienen te anticiperen op gevaarlijke situatie en rijden in rijsporen te voorkomen.
“Ik begrijp niet waarom zoveel mensen zelfs als het regent in rijsporen rijden – dat is nou juist de plaats waar het risico op aquaplaning het grootst is. In rijsporen rijden laat de banden ook slijten, aangezien het asfalt ruw is. Dat is nog een reden waarom u buiten de rijsporen moet rijden,” merkt Morri op.
Als er ondanks alle voorzorgsmaatregelen aquaplaning optreedt, is het belangrijk om rustig te blijven en correct te reageren. Druk de koppeling in, laat het gaspedaal los en houd het stuurwiel stevig vast. Draai niet aan het stuur, aangezien een auto daar bij aquaplaning niet op reageert.
Tips voor veilig rijden bij zware regen
- Verminder uw snelheid
- Rijd niet in met water gevulde rijsporen, waar het risico op aquaplaning het grootst is
- Rijd op banden die in goede conditie zijn en een loopvlakdiepte hebben van tenminste 4 mm
- Controleer de bandendruk
- Als er zich aquaplaning voordoet, blijf dan kalm, druk de koppeling in en houd het stuur stevig vast
Hoe moet u op aquaplaning reageren
- Blijf kalm!
- Druk de koppeling in en haal uw voet van het gaspedaal om snelheid te verminderen.
- Draai niet met het stuur van de ene kant naar de andere kant; richt het stuur in plaats daarvan in de richting van de gewenste rijrichting totdat u weer grip hebt.
- Rem niet en geef geen gas tijdens aquaplaning, aangezien dit de grip alleen maar nog kleiner maakt.
Verdere informatie - De gevaren van aquaplaning: https://www.nokiantyres.nl/innovatie/veiligheid/de-gevaren-van-aquaplaning/
Contact
Neem voor meer informatie alstublieft contact op met:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 855, [email protected]
Attachments
Nokian Tyres - Tips voor veilig rijden bij zware regen (.jpg)