Controleer uw banden voordat u op reis gaat in de kerstvakantie
Kerstmis is een druk reisseizoen voor veel automobilisten. Voordat u aan een langere reis begint, dient u in de allereerste plaats uw banden te controleren. De juiste uitrusting zorgt zelfs in gladde en donkere omstandigheden voor veilige mobiliteit. Automobilisten dienen zich ervan te vergewissen, dat hun banden in goede conditie zijn en ruim voldoende grip hebben.
Winterbanden hebben meer lucht nodig
Uit autobanden ontsnapt langzaam lucht; daarom dienen ze regelmatig opgepompt te worden. De bandendruk vereist speciale aandacht in de winter. Auto’s hebben wel aanbevolen bandendrukken maar in het algemeen missen ze een hogere waarde die wordt aanbevolen voor winterbanden.
“Temperatuurschommelingen veranderen de bandendruk. Een temperatuurval van 10° vermindert de bandendruk met ongeveer 0,1 bar. Om deze reden beveel ik u aan om uw banden 0,2 bar (20 kPa) boven de aanbevolen waarde van de auto op te pompen in de winter,” zegt Matti Morri, Technical Customer Service Manager voor Nokian Tyres.
Morri beveelt aan om de druk te controleren op koude banden, aangezien banden die al opgewarmd zijn door erop te rijden, altijd een hogere druk hebben. De juiste druk heeft een groot effect op de handling en de bandenslijtage. Te weinig opgepompte banden zijn ook onveilig aangezien zij een langere remafstand en een slechtere handling hebben en in het algemeen ontvankelijker zijn voor schade. U dient ook de bandendruk van de reserveband te controleren en deze op een hogere druk te houden dan de banden die u gebruikt, aangezien de druk in de loop der tijd minder neigt te worden.
De diepte van het loopvlak geeft de conditie aan van de banden
De op de verschillende assen gemonteerde rubberen banden slijten onregelmatig. U kan de slijtage echter gelijkmatiger maken door de banden tussen de assen te verwisselen. Normaal gesproken is het voldoende om een keer per seizoen de banden van voor naar achter en omgekeerd te verwisselen. Het niet roteren van banden resulteert zeer waarschijnlijk in onregelmatig versleten banden, met sommige goede banden en sommige onbruikbare banden. U mag het verschil in loopvlakdiepte nooit groter laten worden dan 2 mm tussen de verschillende assen.
“Banden die in goede conditie zijn en gelijkmatig versleten zijn, zorgen altijd voor de beste handling. Indien een paar banden echter meer versleten is dan het andere paar, dient u de betere banden achter te monteren voor meer veiligheid. De loopvlakdiepte en de studuitsteeksels zijn goede indicatoren in dit opzicht. Door de achterwielen te voorzien van een goede grip op het wegoppervlak helpt u om de gevaarlijkste scenario’s te voorkomen waar de auto zijn grip verliest en in een slip raakt,” legt M. Morri uit.
U kunt de slijtage van uw banden volgen door de diepte van het loopvlak te meten. De vuistregel is 4 mm. Wanneer de diepte van het loopvlak eenmaal onder dit niveau valt en het loopvlakpatroon zichtbaar versleten is, begint de band zijn grip te verliezen. Gladde banden zijn glibberig. Op brijerige winterwegen kunnen deze banden bijvoorbeeld makkelijk de auto boven de brij tillen, aangezien de band geen tijd heeft om de brij tussen de weg en de kans te verwijderen. Hetzelfde gebeurt tijdens aquaplaning. De auto wordt moeilijk controleerbaar en dit vergroot het risico dat u van de weg raakt.
“Een goede band met voldoende grip gehoorzaamt de commando’s van de bestuurder en corrigeert zelfs stuurfouten. Rijden is makkelijk wanneer de banden zich logisch gedragen en u de grenzen van de grip kunt voelen”, zegt Morri.
U kunt thuis makkelijk de diepte van het loopvlak meten met behulp van een munt. Zie hier voor een snelle handleiding. Bij moderne banden kunt u de overblijvende diepte van het loopvlak zelfs zonder het te meten, zien. Bijvoorbeeld de Driving Safety Indicator (DSI) die is gepatenteerd door Nokian Tyres laat de resterende diepte van het loopvlak in millimeters zien op het centrum van het loopvlak. In aansluiting op de reeks getallen kan de band ook een sneeuwvloksymbool hebben. Wanneer deze volledig versleten is, dient u uw banden te vervangen.
Het volladen van een auto met kerstcadeautjes
Bij het laden van uw auto dient u de zwaarste ladingen op de bodem te plaatsen en vast te binden en u dient losse items te ondersteunen zodat ze niet gaan vliegen tijdens abrupt remmen. Meer massa komt overeen met meer kracht; daarom dient u bij het rijden in bochten of op gladde oppervlakken altijd in gedachten te houden, dat een volledig beladen auto meer tijd nodig heeft om te stoppen dan een lege auto.
“Zorg ervoor, dat uw ruitenwisservloeistof vorstvrij is en zorg ervoor, dat u een reflecterend vest, een zaklantaarn en warme kleding bij u hebt voor het geval, dat u onderweg vast komt te zitten. Reserveer voldoende tijd, neem iets te eten mee, las regelmatig een pauze in en blijf zo in de juiste vakantiestemming. Dit zijn de beste tools voor het kerstverkeer,” aldus Morri.
Een snelle checklist voor uw winterbanden:
- Controleer de bandendruk om de paar weken. De bandendruk is van groot effect op het rijcomfort en de bandenslijtage. Houd een 0,2 bar hogere bandendruk aan in de winter.
- Meet de loopvlakdiepte een paar keer per seizoen. Indien de diepte van het loopvlak minder dan 4 mm is, is het tijd om de banden te vervangen.
- Verwissel de banden tussen de assen. Indien het verschil in diepte van het loopvlak meer dan 2 mm is, dient u de banden van de ene as op de andere om te wisselen.
- Controleer de leeftijd van de band. Banden gaan gemiddeld zes jaar mee bij actief gebruik. Wanneer banden 10 jaar oud zijn, dienen ze niet meer te worden gebruikt. Het rubbermengsel verhardt in de loop van de tijd en daardoor vermindert de grip.
Meer informatie:
Controleer de slijtage van uw banden
Nuttige tips voor bandenonderhoud
Voor meer informatie:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]