Rolweerstand is van invloed op het milieu en de financiën
De rolweerstand van banden kan sterk verschillen. Een verschil van ongeveer 40% in rolweerstand resulteert gemiddeld in een verschil van 5-6% in brandstofverbruik. Zo'n verschil kan zich bijvoorbeeld voordoen tussen banden met een classificatie van klasse A en klasse F voor brandstofefficiëntie. Daarom kan de juiste band het milieu ontzien en geld besparen. Met de huidige brandstofprijzen kan een band met een meer rendabele rolweerstand ongeveer € 300 besparen op een rijafstand van 40.000 kilometer. Een verstandige bandenkeuze en een zorgvuldige rijstijl helpen ook om de tijdens het rijden gegenereerde CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen.
Rolweerstand: de energie die wordt verbruikt door de vervorming tijdens het wegcontact van de band. Deze vervorming en de hoeveelheid energie die nodig is, kan worden beïnvloed door structurele en materiële keuzes in het ontwerp van de band. Voorbeelden van factoren die het energieverbruik verhogen, zijn de bandentemperatuur, bandenspanning, belastingsindex en bandslijtage, evenals luchtweerstand en turbulentie als gevolg van de rijsnelheid.
De rolweerstand beïnvloedt de omgeving gedurende de levensduur van de band. Licht rollen betekent een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. De rolweerstand wordt gemeten in termen van de rolweerstandscoëfficiënt: hoe groter de coëfficiënt, hoe zwaarder de band rolt. Op dit moment is klasse C volgens de EU-bandenlabel de meest gebruikelijke brandstofrendementsklasse voor banden voor personenauto's van Nokian Tyres. Klasse B is de op één na meest voorkomende klasse. Het EU-bandenlabel rapporteert brandstofefficiëntie op een schaal van A tot G. Op de korte termijn is het verbeteren van het brandstofverbruik van banden een van de belangrijkste productontwikkelingsdoelen in het bedrijf.
Slechts ongeveer 20-30 procent van de energie in brandstof kan worden gebruikt om een voertuig te verplaatsen. Deze energie wordt gebruikt bij accelereren en remmen, maar ook bij het overwinnen van rolweerstand en luchtweerstand.