Informatie is verkrijgbaar bij verschillende bronnen, waaronder bandenfabrikanten en de website van de Europese Commissie (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) of uit bandenuitlaten.
Lees artikel
De nationale autoriteiten zijn verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de naleving van regelgeving. In Finland is de toezichthoudende autoriteit het Finse Agentschap voor verkeersveiligheid (Trafi). Deze kwestie is uiterst belangrijk voor het succes en de impact van het nieuwe ban…
Lees artikel
Consumenten moeten een deskundige verkoper bij een bandenwinkel consulteren, de websites van fabrikanten bestuderen en bandentests lezen die zijn gepubliceerd door grote onafhankelijke autobladen, die tientallen kenmerken testen.
Lees artikel
Nee. Vooral in de Scandinavische landen is natte grip verreweg het belangrijkste veiligheidselement van winterbanden. Winterbanden met een goede grip op een nat wegdek hebben geen goede ijsgrip en zijn vaak speciaal ontworpen voor de mildere winteromstandigheden in Midden-Europa.
Lees artikel
Rolweerstand verwijst naar de energie die wordt verbruikt in de vervorming die plaatsvindt wanneer de band de weg vastpakt. De rolweerstand is van invloed op het brandstofverbruik en daarmee ook op de CO2-uitstoot. De rolweerstand is goed voor ongeveer 20 procent van het brandstofverbruik van het vo…
Lees artikel
De natte grip is een essentiële veiligheidsfactor, vooral bij zomerbanden. Het communiceert de manoeuvreerbaarheid van de band op natte wegen. Het EU-bandenlabel geeft de remweg van de band op nat asfalt aan vanaf een beginsnelheid van 80 km/h.
Lees artikel
De nieuwe bandenclassificaties worden bepaald met behulp van nauwkeurig gespecificeerde tests. Elke bandenfabrikant is verantwoordelijk voor het evalueren en classificeren van zijn eigen banden. Bij zelfevaluatie worden nauwkeurig gedefinieerde testmethoden gebruikt die zijn goedgekeurd door de Econ…
Lees artikel
Er zijn veel andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het evalueren van de prestaties van een band. Deze omvatten de handling van de band op natte en droge oppervlakken, de grip op ijs, het gedrag van aquaplaning en de slijtvastheid.
Lees artikel
Natte grip verwijst naar het vermogen van de band om grip te houden op natte oppervlakken. In de praktijk hangt het concept van grip op nat wegdek nauw samen met factoren zoals een korte remweg op natte wegen, betere rijeigenschappen of een stabielere rijrespons in natte omstandigheden.
Lees artikel
De bandenlabels zijn niet van toepassing op spijkerbanden, maar worden gebruikt voor winterbanden zonder studs. Voor winterbanden moet de informatie op het bandenetiket niet het enige criterium zijn dat voor vergelijking wordt gebruikt - het is de moeite waard om onafhankelijke tests te lezen en een…
Lees artikel
Bandenlawaai is altijd gekoppeld aan het rijoppervlak, aangezien het wegdek van grote invloed is op de hoeveelheid geluid die door het voertuig wordt geproduceerd. De decibelwaarde is geen nauwkeurige maat voor het geluidsniveau; alle banden maken bijvoorbeeld lawaai als ze in de lente op ruw asfalt…
Lees artikel
Het EU-bandenlabel zal in de toekomst van invloed zijn op de bandenkeuzes van consumenten. Vooral goede waarden zullen de keuzes van de zomerbanden voor de consument beïnvloeden. Als het op winterbanden aankomt, kan de classificatie ook misleidend zijn. De nieuwe bandenlabels houden bijvoorbeeld gee…
Lees artikel
Het EU-bandenlabel helpt consumenten bij het kiezen van de juiste banden. Het label moedigt het gebruik aan van veiligere, zuinigere banden die minder geluid produceren.
Lees artikel
Het EU-bandenlabel helpt consumenten in de Europese Unie bij het kiezen van banden. Het label begeleidt consumenten naar banden van hogere kwaliteit die ook veiliger zijn.
Lees artikel
Etikettering wordt niet gebruikt voor banden met studs, opnieuw gegoten banden, reservebanden, banden die zijn ontworpen voor gebruik in wedstrijden of banden die voor klassieke auto's zijn bedoeld.
Lees artikel
De classificatielabels en waarden worden weergegeven op de websites van fabrikanten en in presentatiemateriaal. Als de banden aan de consument worden getoond, moeten ze ofwel een door de fabrikant verstrekt classificatielabel op het loopvlak hebben of een door de fabrikant geleverd etiket dat duidel…
Lees artikel
De rolweerstand is van invloed op het brandstofverbruik van het voertuig en heeft daardoor ook direct invloed op het milieu. Natte grip is een belangrijk kenmerk in termen van veiligheid en drukt ook de remkracht van de band uit op natte wegen. Het passeergeluid van de band heeft ook invloed op het …
Lees artikel
De rijstijl van de automobilist en aandacht voor de juiste bandenspanning behoren tot de belangrijkste factoren met betrekking tot veiligheid en zuinig autorijden.
Lees artikel