EU labels

18 artikelen

Waar kan ik meer informatie over het label vinden?

Informatie is verkrijgbaar bij verschillende bronnen, waaronder bandenfabrikanten en de website van de Europese Commissie (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) of uit bandenuitlaten.

Wat moet ik doen als ik vermoed dat mijn band niet voldoet aan de vermelde classificatie?

De nationale autoriteiten zijn verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de naleving van regelgeving. In Finland is de toezichthoudende autoriteit het Finse Agentschap voor verkeersveiligheid (Trafi). Deze kwestie is uiterst belangrijk voor het succes en de impact van het nieuwe ban…

Waar kunnen consumenten betrouwbare en diverse informatie vinden om hen te helpen banden te kiezen?

Consumenten moeten een deskundige verkoper bij een bandenwinkel consulteren, de websites van fabrikanten bestuderen en bandentests lezen die zijn gepubliceerd door grote onafhankelijke autobladen, die tientallen kenmerken testen.

Moeten winterbanden puur op basis van natte grip worden gekozen?

Nee. Vooral in de Scandinavische landen is natte grip verreweg het belangrijkste veiligheidselement van winterbanden. Winterbanden met een goede grip op een nat wegdek hebben geen goede ijsgrip en zijn vaak speciaal ontworpen voor de mildere winteromstandigheden in Midden-Europa.

Wat betekent rolweerstand?

Rolweerstand verwijst naar de energie die wordt verbruikt in de vervorming die plaatsvindt wanneer de band de weg vastpakt. De rolweerstand is van invloed op het brandstofverbruik en daarmee ook op de CO2-uitstoot. De rolweerstand is goed voor ongeveer 20 procent van het brandstofverbruik van het vo…

Wat zijn de effecten van natte grip?

De natte grip is een essentiële veiligheidsfactor, vooral bij zomerbanden. Het communiceert de manoeuvreerbaarheid van de band op natte wegen. Het EU-bandenlabel geeft de remweg van de band op nat asfalt aan vanaf een beginsnelheid van 80 km/h.

Hoe worden de kenmerken op de bandenlabels - brandstofbesparing, grip op nat wegdek en passeerlawaai - bepaald en getest?

De nieuwe bandenclassificaties worden bepaald met behulp van nauwkeurig gespecificeerde tests. Elke bandenfabrikant is verantwoordelijk voor het evalueren en classificeren van zijn eigen banden. Bij zelfevaluatie worden nauwkeurig gedefinieerde testmethoden gebruikt die zijn goedgekeurd door de Econ…

Vertellen de bandenlabels alle essentiële informatie om het gemakkelijk te maken om een band te kiezen?

Er zijn veel andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het evalueren van de prestaties van een band. Deze omvatten de handling van de band op natte en droge oppervlakken, de grip op ijs, het gedrag van aquaplaning en de slijtvastheid.

Wat betekent natte grip en hoe kan dit worden beoordeeld?

Natte grip verwijst naar het vermogen van de band om grip te houden op natte oppervlakken. In de praktijk hangt het concept van grip op nat wegdek nauw samen met factoren zoals een korte remweg op natte wegen, betere rijeigenschappen of een stabielere rijrespons in natte omstandigheden.

Hoe houden de EU-bandenetiketten rekening met winterbanden?

De bandenlabels zijn niet van toepassing op spijkerbanden, maar worden gebruikt voor winterbanden zonder studs. Voor winterbanden moet de informatie op het bandenetiket niet het enige criterium zijn dat voor vergelijking wordt gebruikt - het is de moeite waard om onafhankelijke tests te lezen en een…

Hoe belangrijk is het externe passeerlawaai?

Bandenlawaai is altijd gekoppeld aan het rijoppervlak, aangezien het wegdek van grote invloed is op de hoeveelheid geluid die door het voertuig wordt geproduceerd. De decibelwaarde is geen nauwkeurige maat voor het geluidsniveau; alle banden maken bijvoorbeeld lawaai als ze in de lente op ruw asfalt…

Waarom is het belangrijk om bepaalde classificaties te behalen?

Het EU-bandenlabel zal in de toekomst van invloed zijn op de bandenkeuzes van consumenten. Vooral goede waarden zullen de keuzes van de zomerbanden voor de consument beïnvloeden. Als het op winterbanden aankomt, kan de classificatie ook misleidend zijn. De nieuwe bandenlabels houden bijvoorbeeld gee…

Wat is het doel van het EU-bandenlabel?

Het EU-bandenlabel helpt consumenten bij het kiezen van de juiste banden. Het label moedigt het gebruik aan van veiligere, zuinigere banden die minder geluid produceren.

Hoe profiteren consumenten van het bandenlabel?

Het EU-bandenlabel helpt consumenten in de Europese Unie bij het kiezen van banden. Het label begeleidt consumenten naar banden van hogere kwaliteit die ook veiliger zijn.

Heeft elke band een EU-label?

Etikettering wordt niet gebruikt voor banden met studs, opnieuw gegoten banden, reservebanden, banden die zijn ontworpen voor gebruik in wedstrijden of banden die voor klassieke auto's zijn bedoeld.

Hoe kunnen consumenten de etiketteringsinformatie op een tastbare manier bekijken?

De classificatielabels en waarden worden weergegeven op de websites van fabrikanten en in presentatiemateriaal. Als de banden aan de consument worden getoond, moeten ze ofwel een door de fabrikant verstrekt classificatielabel op het loopvlak hebben of een door de fabrikant geleverd etiket dat duidel…

Welke informatie communiceren de verschillende kenmerken op het EU-label aan de consument?

De rolweerstand is van invloed op het brandstofverbruik van het voertuig en heeft daardoor ook direct invloed op het milieu. Natte grip is een belangrijk kenmerk in termen van veiligheid en drukt ook de remkracht van de band uit op natte wegen. Het passeergeluid van de band heeft ook invloed op het …

Hoeveel invloed hebben de eigen acties van de bestuurder op de drie kenmerken die op het EU-bandenlabel worden vermeld?

De rijstijl van de automobilist en aandacht voor de juiste bandenspanning behoren tot de belangrijkste factoren met betrekking tot veiligheid en zuinig autorijden.