Nokian Tyres sponsort het nieuwe wereldrecord voor de snelste auto op twee wielen
Het wereldrecord voor de snelste auto op twee wielen, 186,269 km/u, is eind augustus in Finland gevestigd. Dit wilde wereldrecord werd behaald toen het productontwikkelingsteam van Nokian Tyres, de professionele pitcrew van Vianor en de bekende stuntrijder Vesa Kivimäki hun krachten bundelden.
De dag begon met een vrijwel onbewolkte hemel. Dit was de dag waar we naar uit hadden gekeken: Een van de beste stuntrijders van Finland, Vesa Kivimäki, ging vandaag het nieuwe wereldrecord voor de snelste auto op twee wielen vestigen.
Het eerdere record was 19 jaar eerder gevestigd door de Zweedse Göran Eliason, die in 1997 al met 181,25 km/u op twee wielen reed.
Kivimäki wilde al lang de recordpoging doen en heeft er jaren voor geoefend.
– Ik heb 15 jaar ervaring met op twee wielen rijden. Ik heb eerder al twee pogingen gedaan om het record voor snelste auto op twee wielen te breken, maar ben hier nog niet in geslaagd, aldus Kivimäki.
Hij begreep al snel dat er bijzonder duurzame banden nodig zijn om het record te kunnen breken en dat hij een team nodig zou hebben dat heel snel aanpassingen en mogelijke reparaties zou kunnen uitvoeren aan de auto en de banden.
– Daarom nam ik eind 2015 contact op met Nokian Tyres en Vianor om een samenwerking te beginnen, legt Kivimäki uit.
Nokian Tyres en Vianor waren zeer bereid om met Kivimäki samen te werken.
– Het voelde fantastisch om serieus te worden genomen.
Het weer in de gaten houden: op jacht naar de perfecte weersomstandigheden
Nadat dit winnende trio was samengesteld, waren er alleen nog optimale weersomstandigheden nodig voor de recordpoging. Het mocht niet regenen en de weg moest droog zijn. Als er toch regen zou vallen, moest dit direct worden opgevolgd door zonneschijn, wat niet vanzelfsprekend is in Finland. Het rijoppervlak moest extreem droog en vlak zijn.
– Het weer moest precies goed zijn voor een veeleisende poging zoals dit. We moesten onze geplande datum meerdere keren uitstellen vanwege regen en stormen. We hielden Finse en internationale weerdiensten in de gaten, maar zelfs voorspellingen die de avond te voren nog zeker leken, veranderden volledig tijdens de nacht. Op een gegeven moment leek het vrijwel onmogelijk om een datum te prikken, zegt Kivimäki.
Eindelijk hadden we een week gevonden wanneer alle partijen voor de recordpoging in de startblokken konden staan om aan de slag te gaan zodra de kans zich aandiende. Het personeel van Seinäjoki Airport hield het weer ook in de gaten. Ze hadden dus alleen nog de juiste dag nodig.
Deze kwam eindelijk op woensdag 31 augustus 2016.
Wanneer alles neerkomt op duurzaamheid
Naast optimale weersomstandigheden en een ervaren coureur, vragen topsnelheden veel van de banden. Helemaal wanneer twee vlakken ter grootte van een hand het enige contact met de weg zijn.
– Wanneer je op twee wielen rijdt, kun je makkelijk even de 150 kilometer per uur aanstippen op banden van goede kwaliteit. De snelheid verder verhogen en deze aanhouden vereist echter meer van de auto en de banden. Slijtage van de bandwang is van een heel ander niveau op snelheden van 180 tot 190 kilometer per uur en dit zijn juist de wereldrecordsnelheden, legt Kivimäki uit.
"Slijtage van de bandwang is van een heel ander niveau op snelheden van 180 tot 190 kilometer per uur en dit zijn juist de wereldrecordsnelheden."
Het voertuig had dus speciale banden nodig die extreem duurzaam zijn om dit record te breken. Nokian Tyres wist het probleem op te lossen door een speciale structuur te gebruiken in combinatie met Aramid Sidewall-technologie. Het geheim achter Aramid Sidewall-technologie is de extreem sterke aramidevezel die ook wordt gebruikt in de luchtvaart en defensie. De banden bieden veiligheid en bescherming in ongewone situaties, aangezien de zijwandstructuur zeer bestendig is tegen slijtage en scheuren.
– De passie en creativiteit die nodig waren voor deze wereldrecordpoging zijn ook kenmerkend voor het productontwikkelingsteam van Nokian Tyres. We moeten nieuwe dingen proberen en onze grenzen opzoeken. Onderzoeken hoe de bandstructuur werkt bij de uiterste grenzen maakt het mogelijk om veiligere en duurzamere banden te ontwikkelen. Hiermee zijn ook normale chauffeurs geholpen, zegt Matti Morri, Technical Customer Service Manager bij Nokian Tyres.
Getunede auto met een functionele pitstop
De auto die Kivimäki gebruikte voor zijn record was een BMW 330 uit 2012 die is aangepast voor rijden op twee wielen en voor optimale veiligheid. Het differentiaal van de auto is vergrendeld met laswerk en de schokbescherming, vering en veerratio is aangepast voor rijden op twee wielen. Het vermogen van de auto is omhoog geschroefd naar 400 pk en het interieur is eruit gehaald om de brandveiligheid te verhogen. Er is een kuipstoel geplaatst voor de coureur en speciale veiligheidsgordels en een kooiconstructie voor bescherming. Er is voor diesel gekozen als brandstof vanwege de brandveiligheid: diesel vliegt minder snel in brand dan benzine in het geval van een ongeluk.
"Zelfs als ik honderd keer met de auto had gerold was ik er vanaf gekomen zonder een krasje."
– Zelfs als ik honderd keer met de auto had gerold was ik er vanaf gekomen zonder een krasje, aldus Kivimäki.
Tijdens het oefenen werd de snelheid in kleine stappen verhoogd om de coureur bekend te maken met de banden. Dit om de veiligheid te verzekeren.
– Ik heb opzettelijk een band kapot gemaakt bij 120 km/u en 170 km/u door een aantal keer op en neer te rijden. De beste manier om de duurzaamheid van een band te bepalen is door er een kapot te maken, onthult Kivimäki, en Nokian Tyres was het hiermee eens.
Naast het aangepaste voertuig en de banden werd het nieuwe wereldrecord mogelijk gemaakt door de professionele pitcrew van Vianor. Deze namen de zorg voor de recordbrekende auto en de bijbehorende banden op zich.
– Omdat we binnen een uur twee keer moesten rijden, was het wereldrecord een droom gebleven zonder de experts van Vianor. Het was van hoogst belang dat we tussen elke rit de banden snel konden vervangen en dat ik continu op de hoogte kon blijven van hun conditie, zegt Kivimäki vol lof.
"Omdat we binnen een uur twee keer moesten rijden, was het wereldrecord een droom gebleven zonder de experts van Vianor."
Het team van Vianor en de mobiele pitstopapparatuur maakten het mogelijk om binnen een paar minuten banden op velgen te monteren, ze uit te lijnen en ze te vullen met stikstof. Het leek wel een pitstop op de Grand Prix.
– Eindelijk kon ik een keer alleen zitten en rijden, lacht Kivimäki.
Hij heeft na het record de smaak te pakken.
– Mijn visie is dat we de 200 km/u kunnen halen op twee wielen.
Wat, waar, wanneer?
Het wereldrecord voor de snelste auto op twee wielen is op 31 augustus 2016 gevestigd op de landingsbaan van Seinäjoki Airport. De recordpoging is gedaan op een baan van 2 kilometer lang en 50 meter breed, in beide richtingen. De afstand die is gebruikt voor het meten van de gemiddelde snelheid was 100 meter. De gemiddelde snelheden waren 190,074 km/u voor de eerste rit en 182,463 km/u voor de tweede rit. De nieuwe recordsnelheid van 186,269 km/u is het gemiddelde van deze twee resultaten.
Het nieuwe wereldrecord is gevestigd door stuntrijder Vesa Kivimäki. De auto had banden met Nokian Tyres Aramid Sidewall-technologie. De pitcrew van Vianor heeft de auto en banden onderhouden op de dag van het wereldrecord.
Guinness World Record heeft specifieke regels opgesteld voor de snelste auto op twee wielen. De auto moet uit massaproductie komen, niet een speciaal ontworpen prototype voor de recordpoging. Binnen één uur moet de auto in beide richtingen door poorten met snelheidsmeters rijden die 100 meter uit elkaar staan. Het wereldrecord is het gemiddelde van deze twee metingen.