Extreme snelheden benadrukken de rol van topkwaliteit banden; zij zijn het enige contactpunt van het voertuig met het rijoppervlak. Bij rijden bij exceptioneel hoge snelheden op glad ijs moeten de banden een maximale grip, een excellente structurele duurzaamheid en handlingeigenschappen bieden die in overeenstemming zijn met de grote power van de auto.
De acceleratieformule is veeleisend. Wanneer een auto met een snelheid van 331 km/h rijdt, legt de auto 92 meter in één seconde af. De banden staan onder immense druk bij deze hoge snelheden en hun diameter kan wel 15–20 mm groter worden. Wanneer de luchtweerstand groter wordt, is er meer tractie nodig om snelheid op te pikken.
"Het testen van onze grenzen kan ons nieuwe dingen leren, die vervolgens in al onze producten kunnen worden opgenomen."
- Het testen bij hoge snelheden in veeleisende omstandigheden vormt een belangrijk deel van onze winterbandenontwikkeling. Het testen van onze grenzen kan ons nieuwe dingen leren, die vervolgens in al onze producten kunnen worden opgenomen, licht Matti Morri, Nokian Tyres' Technical Customer Service Manager, toe.
De Guinness World Records organisatie heeft gedetailleerde regels voor wereldrecords in rijden op ijs. De tijd voor de afstand van één kilometer wordt genomen voor rijden in beide richtingen van de baan en de wereldrecordtijd is de gemiddelde van deze twee resultaten. Het voertuig heeft een vliegende start. Er is in totaal een uur beschikbaar voor het completeren van de recordpoging. Het ijs moet natuurijs zijn en het mag niet opgeruwd of met enige chemicalieën behandeld worden. De banden moeten commercieel beschikbaar zijn en goedgekeurd zijn voor wegverkeer in het land waarin de recordpoging plaatsvindt.