Topexpertise en de meest recente technologische knowhow

Het testen van banden is de som van veel componenten

Nokian Tyres test zijn banden in Ivalo met behulp van de meest moderne technologie die gebruikt wordt door professioneel en ervaren personeel.

Het Testing Center functieeert continu van midden november tot mei. Het testen van banden uitgevoerd op sneeuw en ijs vereist stabiele omstandigheden en nauwgezet baanonderhoud.

Eén van de mensen die accelereert en remt op de verschillende oppervlakken en banen van de Testing Center is testrijder Janne Pynnönen die elk jaar gedurende tenminste drie wintermaanden in Ivalo werkt.

Janne Pynnönen
"Hoewel we de modernste technologie en de meest precieze instrumenten hebben, kan uiteindelijk niets een mens verslaan."
Janne Pynnönen, Testrijder van het Testing Centers, Nokian Tyres plc

– Alle tests worden uitgevoerd in een vaste volgorde en de omstandigheden moeten zo stabiel mogelijk zijn. Hoewel we de modernste technologie en de meest precieze instrumenten hebben, kan uiteindelijk niets een mens verslaan.

– Je kunt alleen de beste banden in de set vinden door ermee te rijden en ze te ervaren, benadrukt Pynnönen.

Tussen de weg en de band

Productontwikkelingsmanager Juha Pirhonen van Nokian Tyres vindt dat de samenwerking en interactie met de testrijders erg belangrijk is.

Juha Pirhonen


– De ervaren automobilisten en hun vakmanschap zijn een essentieel deel van de productontwikkeling. Een high-quality resultaat wordt gecreëerd door het combineren van de piek aan menselijke deskundigheid met de meest recente, technologische know-how.

Er wordt nu bijvoorbeeld een hogesnelheidscamera gebruikt voor het bestuderen van de karakteristieken van noppen in winterbanden.

– Een hogesnelheidscamera kan worden gebruikt voor het analyseren van het gedrag van de noppen tijdens het remmen, bijvoorbeeld. Deze resultaten maken het voor ons mogelijk de structuur en vorm van de nop nog functioneler te maken en om de veiligheidskarakteristieken van de band te vergroten, zegt Pirhonen.

De hogesnelheidscamera is een belangrijk instrument in de strijd tegen aquaplaning.

– Met behulp van deze methode kunnen we de engineer veilig tussen de weg en de band stoppen, lacht Pirhonen. 

– Na het analyseren van de resultaten weten we veel meer over de interactie tussen de band en de weg: hoe de verschillende structuur- en loopvlakmodellen werken onder aquaplaning en hoe de vorm van de contactvlak van de band verandert onder daadwerkelijke rijomstandigheden in vergelijking met een stationaire band.

– Verder ontvangen we noodzakelijke, aanvullende informatie betreffende aquaplaning als een fenomeen, specificeert Pirhonen.

Testrijder Janne Pynnön communiceert regelmatig met de andere bandenexperts bij Nokian Tyres, met name wanneer het doel is om het volgende niveau in veiligheid en bruikbaarheid van de autobanden te bereiken.

– De samenwerking met de projectmanagers is misschien wel het belangrijkste deel van het werk van een testrijder. Ik neem deel aan het plannen van de tests, het completeren ervan en het rapporteren van zowel de objectieve als de subjectieve resultaten aan de productontwikkeling, vat Pynnönen samen.

– Een vloeiende communicatie en systematische analyse van de resultaten garanderen dat we een gemeenschappelijk begrip van de testresultaten kunnen bereiken. Alleen door op deze manier te werken, kunnen we de juiste conclusies trekken betreffende de resultaten, vult Productontwikkelingsmanager Pirhonen aan.