CONTROLEER DE SLIJTAGE VAN UW BANDEN

CONTROLEER DE SLIJTAGE VAN UW BANDEN

Vind de banden die het best bij u passen

U kunt makkelijk de conditie van de banden testen met behulp van alledaagse hulpmiddelen die iedereen in huis heeft. De tests met een lucifer en een munt zijn met name geschikt om de conditie van non-studded banden te controleren.

Alle nieuwe producten van Nokian Tyres zijn voorzien van Driving Safety Indicators (rijveiligheidsindicatoren). De bestuurder kan de indicatoren gebruiken om de conditie en veiligheid van de banden te controleren. De indicator bevindt zich op het midden van het bandoppervlak; hij geeft de diepte van de hoofdgroef van de band aan in millimeters. Met andere woorden: hij laat zien hoeveel loopoppervlak er nog over is.

De lucifertest

U kunt de veiligheid meten door gebruik te maken van een gewone lucifer van 5 cm lang met een zwavelkop van 3-4 mm. De kop mag niet meer zichtbaar te zijn wanneer de lucifer in de groep wordt geplaatst. Voer de test op verschillende punten op de band uit. Als de zwavel zichtbaar blijft, is het loopoppervlak niet veilig om in de winter met de band te rijden. Wij bevelen een minimale groef diepte van 4 mm aan. De wet vereist 3 mm loopvlak voor winterbanden en 1,6 mm voor zomerbanden.

Test met een munt van 2 euro

Een munt van 2 euro is een nog beter middel om de conditie van een band mee te testen. De zilveren ring aan het einde van de mens is minder dan 4 mm breed. Als deze ring zelfs maar een klein beetje boven het loopvlakblok uitkomt , wanneer de munt in de groef wordt geplaatst, dient u het vervangen van de band te overwegen.

Onderzoek uw studded banden

Als de studs nog steeds vastzitten, maar van de ene kant naar de andere kant heen en weer wiebelen, is de grip van de band substantieel verminderd. Een stud die buigt, dringt niet in het ijs door en heeft een zwakke grip op brij en sneeuw. Als er een hoop studs los zitten – en het aantal studs verschilt van band tot band – dan kan de grip van de banden gevaarlijk zwak zijn. Volgens de wetgeving inzake studs mag de maximale afwijking in het aantal studs tussen de banden 25% zijn. Hoewel het makkelijk is om de veiligheid van uw banden te beoordelen, zullen de resultaten altijd enigszins onnauwkeurig en onbetrouwbaar zijn, met name omdat autorijders de neiging hebben om de conditie van hun banden te overschatten. Dit is de reden waarom Nokian Tyres de Driving Safety Indicator (rijveiligheidsindicator) voor zijn nieuwe banden heeft ontwikkeld. De indicator laat nauwkeurig de hoeveelheid resterend loopvlak en veilige kilometers zien.