Vanaf 1 mei 2021 gaat de herziene versie van het EU-bandenlabel van kracht. Dit brengt verschillende wijzigingen met zich mee, zowel de feitelijke inhoud van het label als de wijze waarop het label moet worden weergegeven.
Het EU-bandenlabel is sinds 2012 verplicht op alle zomer-, all-season- en niet-gespijkerde (non-studded) winterbanden voor personenauto’s, SUV’s en bestelwagens die in de EU worden verkocht. Het doel ervan is om met drie classificatiecriteria, namelijk brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en extern rolgeluid het bestuurders makkelijker te maken om een weloverwogen keuze te maken bij de aanschaf van banden. De vernieuwing van het label is bedoeld om de keuze voor veiligere en brandstofefficiënte banden verder te vergemakkelijken.
Wat is er nieuw op het EU-bandenlabel vanaf 1 mei 2021?
Aanduidingen voor grip op sneeuw en grip op ijs
De klassen grip op nat wegdek en brandstofefficiëntie zijn vernieuwd
Inclusief vrachtwagen- en busbanden
Het nieuwe label bevat dezelfde drie classificatiecriteria als voorheen. De klassen voor grip op nat wegdek en brandstofefficiëntie zijn echter vernieuwd om ze vergelijkbaar te maken met die van andere huishoudelijke apparaten. De lege klassen zijn geschrapt en de schaal loopt van A tot en met E. Daarnaast is er een nieuwe manier om de geluidsklasse aan te duiden met de letters A tot en met C, maar het decibelniveau blijft zoals voorheen.
In aanvulling op de oude criteria introduceert het nieuwe label de klassen grip op sneeuw en grip op ijs. Een band die is goedgekeurd voor zware sneeuwomstandigheden heeft de aanduiding sneeuwgrip en een band die voldoet aan de internationale testmethode voor grip op ijs heeft de aanduiding ijsgrip op het label.
Het nieuwe label bevat een QR-code die kan worden gescand om meer informatie over de band te zien in de database EPREL (European Product Registry for Energy Labelling).
Het gebruik van het fysieke label op het loopvlak van banden wordt ook verplicht voor banden voor vrachtwagens en bussen, waarvoor het tot nu toe alleen verplicht was om de labelclassificaties in marketingmateriaal en de technische specificaties weer te geven. De aanduiding voor grip op ijs is niet van toepassing op banden voor vrachtwagens en bussen.
Waarom wordt het bandenlabel vernieuwd?
Meer veiligheid in de winter
Betere verkeersveiligheid
Lagere uitstoot
Betere verkeersveiligheid: met de nieuwe aanduidingen voor grip op sneeuw en grip op ijs is het voor bestuurders in gebieden met strenge winterse omstandigheden, zoals in de Scandinavische landen, gemakkelijker om banden te kopen die veiliger zijn op winterse wegen.
Lagere uitstoot: het vernieuwde label is bedoeld om de bestuurder te helpen zuinigere banden te kiezen en zo de uitstoot van het verkeer te verminderen.