Natte grip
Veiliger reizen
Voor zomerbanden is de natte grip met name belangrijk voor wat betreft de veiligheid. Het toont de remcapaciteit van de auto op natte wegen aan. A is de beste klasse, terwijl F de zwakste is. De klassen D en G worden niet gebruikt.
Banden met excellente natte grip hebben een kortere remafstand, een meer stabiele handling en een betere berijdbaarheid.
De natte grip rating is misleidend
De natte grip rating voor een band geeft niet aan hoe geschikt de band is voor echt winterweer. De noordse non-studded winterbanden zijn bijvoorbeeld speciaal gemaakt voor harde wegen, af en toe erg glad en ijs en sneeuw. Non-studded banden die zijn ontwikkeld voor Midden-Europese omstandigheden, benadrukken in hoge mate snel rijden, ten kosten van de grip op ijs.
Het verschil in remafstand komt overeen met vier autolengtes
Het label geeft de remafstand van de band op nat asfalt aan bij een snelheid van 80 km/h. Het verschil tussen klasse A en klasse F voor wat betreft de stopafstand kan bijvoorbeeld meer dan 18 meter of vier autolengtes zijn. Het verschil tussen de aangrenzende categorieën is meer dan één autolengte (3 tot 6 m).
›› Beste en zwakste. De klassen A tot F, de remafstand is meer dan 18 meter korter.
›› Aangrenzende klassen. Bijvoorbeeld: B tot C, de remafstand is meer dan één autolengte korter.
Brandstofbesparingen en de wegveiligheid zijn in hoge mate afhankelijk van het gedrag van de automobilist. Neem de volgende zaken in aanmerking:
- Zuinig rijden kan het brandstofverbruik aanzienlijk verminderen
- Voor het optimaliseren van de wegveiligheid en het rijcomfort dient de bandendruk in regelmatige intervallen te worden gecontroleerd
- Indien de bandendruk te laag is, slijt de band veel sneller dan gewoonlijk; het beïnvloedt ook het brandstofverbruik en vormt een duidelijk risico in termen van de wegveiligheid
- Een verantwoordelijke automobilist is zich altijd bewust van de eigenschappen en conditie van zijn/haar banden. Alleen een automobilist die het voertuig en de banden kent, kan zijn snelheid en veiligheidsafstand aanpassen aan het actuele weer.