Extern rollawaai
Stiller
Het nieuwe EU bandenlabel focust op de ontwikkeling van extern rollawaai. Interieurlawaai is niet in aanmerking genomen. Indien miljoenen auto’s stillere banden zouden hebben, zou de lawaaivervuiling in aanzienlijke mate verminderen. Extern rollawaai veroorzaakt door banden wordt gemeten in decibels. Extern rollawaai komt niet overeen met lawaai die binnen in het voertuig wordt gehoord.
- In aanvulling op de lawaaiwaarde die gerapporteerd wordt in decibels (dB(A)), laat het label zien of het lawaainiveau van de band de maximumwaarde overschrijdt in de toekomstige typegoedkeuring (3 zwarte golven = een lawaaierige band), of het voldoet aan de toekomstige typegoedkeuringseisen of meer dan 3 dB stiller is (2 zwarte golven = een gemiddelde band), of meer dan 3 dB stiller is dan wat is vereist door de nieuwe typegoedkeuring (1 zwarte golf = een stille band). De bandengoedkeuringen veranderen in november 2012.
Drie klassen die gerapporteerd worden in decibels. Hoe meer zwarte balken er op de sticker staan, des te hoger het externe rollawaai is. De gemeten waarde wordt ook gerapporteerd met een dB getal.
Brandstofbesparingen en de wegveiligheid zijn in hoge mate afhankelijk van het gedrag van de automobilist. Neem de volgende zaken in aanmerking:
- Zuinig rijden kan het brandstofverbruik aanzienlijk verminderen
- Voor het optimaliseren van de wegveiligheid en het rijcomfort dient de bandendruk in regelmatige intervallen te worden gecontroleerd
- Indien de bandendruk te laag is, slijt de band veel sneller dan gewoonlijk; het beïnvloedt ook het brandstofverbruik en vormt een duidelijk risico in termen van de wegveiligheid
- Een verantwoordelijke automobilist is zich altijd bewust van de eigenschappen en conditie van zijn/haar banden. Alleen een automobilist die het voertuig en de banden kent, kan zijn snelheid en veiligheidsafstand aanpassen aan het actuele weer.