wo november 7 01:00 2018 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Het controleren van de profieldiepte alleen is niet voldoende - zorg voor veilig rijden in de winter met onze professionele tips

Denk er, voordat u overschakelt op winterbanden, aan om de profieldiepte en de staat van de lamellen te controleren. U kunt zelf leren om banden te verwisselen, maar het werk vereist concentratie. Overhaast werk kan uw auto of banden beschadigen.

Het controleren van de profieldiepte alleen is niet voldoende - zorg voor veilig rijden in de winter met onze professionele tips

Wanneer het tijd is om over te schakelen op winterbanden, moet u ervoor zorgen dat uw banden nog steeds bruikbaar zijn. Een veel voorkomende truc is om een munt van twee euro te gebruiken om de profieldiepte te controleren. Het controleren van de Driving Safety Indicator (rijveiligheidsindicator) is echter een stuk eenvoudiger. Deze rijveiligheidsindicator, die zich op alle producten van Nokian Tyres bevindt, is een rij cijfers op het loopvlak van de band waar de cijfers langzaam verdwijnen als de band verslijt. Het hoogst zichtbare cijfer geeft de resterende profieldiepte aan.

De profieldiepte is vooral belangrijk bij het rijden in sneeuwbrij; op gladde wegen worden lamellen belangrijker.

U moet uw banden controleren

Winterbanden zonder studs baseren hun grip op het loopvlakpatroon en de loopvlakmaterialen. Daarom moeten de gebruikers naar de lamellen en groeven kijken. Grip wordt mogelijk gemaakt door de scherpe randen van de lamellen en een zachtere rubbersamenstelling. Als de lamellen laag, rond aan de randen en stevig in plaats van flexibel zijn, heeft de band zijn grip verloren.

Verder hebben auto’s in het algemeen voorwielaandrijving, ze zijn zwaarder dan voorheen en het motorvermogen is toegenomen. Een agressieve rijstijl versnelt de slijtage nog meer. Draai de posities van uw banden tussen de voor- en achterassen na elke 6.000 tot 8.000 kilometer aangezien de banden zich verschillend gedragen in verschillende posities. Denk eraan om de bandenspanning te controleren bij het verwisselen van de banden.

Stel vooraf de juiste druk in

De eerste nachtvorst is een goed moment om over te schakelen op winterbanden. In die periode kunnen schaduwgebieden in de ochtenden bevroren zijn. Wees voorzichtig bij het verwisselen van banden. Fouten kunnen uw banden ruïneren of ze zelfs los laten komen tijdens het rijden.

Martin Dražík, Product manager voor Nokian Tyres Central Europe, herinnert ons eraan dat bijvoorbeeld directionele banden een specifieke draairichting hebben. De band heeft een pijlpatroon dat naar voren moet rollen. Als de banden verkeerd zijn gemonteerd, hebben ze niet de geplande grip bij veeleisend winterweer.

- U moet uw winterbanden op de juiste spanning instellen voordat u de banden verwisselt. Soms rijden mensen pas naar het benzinestation om de druk te controleren als ze hun winterbanden al gemonteerd hebben. Als bijvoorbeeld twee banden een zeer lage druk hebben, kunnen deze twee banden beschadigd raken tijdens het rijden naar het tankstation, stelt Dražík.

Als uw velgen conische moeren gebruiken, moet de conus naar binnen gericht zijn. Zorg er ook voor dat u de nodige centreerringen op de winterbanden plaatst. Als u dit niet doet, resulteert dit in trillingen.

Ook al zijn er veel details, u kunt leren door te doen.

- Begin met het volgen van iemand die bekwaam is in het verwisselen van banden. Dit is niet echt moeilijk, herinnert Dražík ons.

Als u echter het gevoel hebt, dat uw vaardigheden niet aan de taak voldoen, moet u het werk overlaten aan een professional.

- Het vervangen van banden op de nieuwste voertuigen is niet erg eenvoudig en de bandenmaten zijn groter geworden, wat betekent dat ze meer ruimte in beslag nemen en er meer kracht nodig is om ze te monteren, zegt Martin Dražík, Product manager voor Nokian Tyres Central Europe.

De klanten van de bandenhotels van Vianor ontvangen tijdig voor het seizoen een suggestie voor afspraak om de banden te verwisselen. Een professional controleert de staat van de banden wanneer deze worden verwisseld. Op deze manier weet de bestuurder dat de banden van de auto veilig zijn en voldoen aan de wet. 

Tips voor het wisselen van banden 

  • Doe de muntentest: Stop een muntstuk van twee euro in de groef van het loopvlak. Als de zilveren buitenste rand zichtbaar blijft boven het loopvlakblok, moet u uw banden vervangen. Het zilveren gedeelte is 4 millimeter De minimale, wettelijk vereiste profieldiepte is 3 mm.
  • Alle producten van Nokian Tyres hebben de Driving Safety Indicator (DSI) waarmee bestuurders de staat en veiligheid van hun banden kunnen controleren. De veiligheidsindicator toont de diepte van de hoofdgroeven van de band, dat wil zeggen hoeveel loopvlak er over is.
  • Zorg ervoor dat u een velgensleutel, een momentsleutel en een goede krik hebt. De krik van de auto is niet bedoeld voor herhaald banden wisselen.
  • Raadpleeg de handleiding van de auto voor de juiste hijspunten en de door de fabrikant aanbevolen bandenspanning. Winterbanden moeten 0,2 bar hoger worden opgepompt dan zomerbanden.
  • U hebt een stevige, waterpas ondergrond nodig voor het verwisselen van banden.
  • Als uw auto lichtmetalen wielen heeft, moet u de wielmoeren na 100 - 200 kilometer aandraaien.
  • Om de 6.000 tot 000 kilometer moet u de banden omwisselen tussen de aangedreven en vrijlopende assen. Dit is de reden waarom u de locatie op de wielen moet noteren die u opslaat.

Deze tips krijgt u van Martin Dražík, Product Manager voor Nokian Tyres Central Europe.

Voor meer informatie:

Nokian Tyres – ’s werelds meest noordelijke bandenproducent

Foto’s:

Download hier foto’s

Contacten:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]